Производството на автомобилната фабрика Continental в град Гифхорн, Северна Германия, ще приключи през 2027 г. и ще се премести в Хърватия, Чешката република и Уелс, за да поддържа разходите „конкурентни“. Според предварителните разчети Continental ще съкрати около 7000 работни места по целия свят, предава Euractiv.
Заради подобни управленски решения нараства броят на работниците в много компании от жизненоважния автомобилен сектор на Германия, които са засегнати от цунами от съкращения.
Изправени пред двойния шок от наближаващия край на двигателите с вътрешно горене и нарастващата конкуренция от Китай, европейските доставчици като Bosch, ZF и Webasto също обявиха намаляване на персонала. В момента проблемът дори хвърля сянка върху предстоящите избори за европейския парламент.
Брюксел обеща да направи повече, за да стимулира местната автомобилна индустрия и да се справи с нелоялната конкуренция от по-евтините азиатски конкуренти. Но ЕС планира да забрани продажбата на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива от 2035 г., което означава, че някои работни места неизбежно ще станат излишни.
Преквалификация
Предстоящото затваряне на завода на Continental в Гифхорн е катализатор за 800 служители, работещи там, да започнат преквалификация в друга област. Местна компания за отоплителни системи, Stiebel Eltron, предложи да поеме обекта и да задържи някои служители за бъдещо производство на термопомпи.
Производството на ауспуси, фарове, скоростни кутии или спирачки досега се считаше за стабилна работа, като само в Германия са ангажирани 270 000 души. Но технологиите, в които са се специализирали, са остарели и процесът на производство на електрически коли е по-малко трудоемко начинание.
„Ако днес имате нужда от 100 души, за да произведете нормален двигател, тогава с електрическия мотор имате нужда само от 10“, обяснява Юта Румп, професор по бизнес в университета Лудвигсхафен.
В Гифхорн Stiebel Eltron предлага перспектива за по-нататъшна работа само на около 300 от работната сила на Continental. Други 100 биха могли да намерят работа в близкия завод на Siemens, който снабдява железопътните компании.
Лоши перспективи
Останалите работни места са под нарастващ натиск от страна на китайските конкуренти, които заемат все по-голям дял от пазара. Китайският производител на батерии CATL се разрасна за кратко време, за да стане третият по големина доставчик на автомобили в света, в сектор, който все още се ръководи от Bosch, според консултантската компания Roland Berger.
В Германия всяка трета компания в сектора планира да премести част от производството си в чужбина през следващите години, за да намали разходите, според проучване на германската асоциация на производителите на автомобили VDA.
3400 работници от фабриката на Ford в Саарлуис, в западната част на Германия, вече останаха без работа. Затварянето на завода засяга цяла мрежа от местни доставчици, чиито работници организираха шестдневна стачка през март, за да получат по-добри условия при съкращенията.
По същото време ZF, вторият по големина германски доставчик на автомобили, обяви затварянето на два обекта на вътрешния си пазар. Работническият съвет на ZF се опасява, че може да има съкращения на около 12 000 работни места.
В същото време Германия може да е изправена пред недостиг на работници в други сектори – в ИТ, разработването на продукти или продажбите има липса на квалифициран персонал.