Европейските производители на автомобили повишават цените на бензиновите автомобили и подготвят отстъпки за електрически превозни средства, тъй като се подготвят за още едно предизвикателство – по-строги правила за емисиите, които заплашват допълнително да свият печалбите в затруднената индустрия, съобщава reuters.com.
Европейският съюз ще намали драстично горната граница на автомобилните емисии на въглероден диоксид от 1 януари, което означава, че най-малко една пета от всички продажби на повечето автомобилни компании трябва да бъдат електромобили, за да се избегнат тежки глоби.
Тази година обаче само 13% от всички превозни средства, продадени в региона, са били електрически, показват данни на лобистката група на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
По-строгите правила идват, когато секторът ве изправен пред излишен капацитет поради слабите продажби и нарастващата китайска конкуренция.
“Сега компаниите ще трябва да продават повече електромобили, чието производство струва повече от традиционните превозни средства, във време, когато политическата и икономическа несигурност и намаляващите субсидии за EV възпират потреблението”, казва Марк Мортюкс, директор на френското автомобилно лоби PFA.
В знак на нарастващата загриженост относно правилата, изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес внезапно подаде оставка този месец, отчасти поради несъгласие с борда относно това как да се справи с проблема.
Нова ценова стратегия
VW, Stellantis и Renault повишиха цените на моделите с бензинови двигатели с няколкостотин евро през последните два месеца, което според анализаторите е опит да се ограничи търсенето и покупката на електрически автомобили да стане по-привлекателна. Този ход е необходим, за да избегнат глоби, които могат да достигнат 15 млрд. евро.
„Производителите на автомобили започнаха със своята ценова стратегия, за да насочат търсенето към електромобили с батерии, за да постигнат целите за CO2 и да избегнат потенциални глоби“, каза Беатрикс Кейм от Центъра за автомобилни изследвания.
Миналия месец Peugeot на Stellantis повишиха цените във Франция на всички свои модели, с изключение на напълно електрическите, с цели 500 евро. Renault Group увеличи цените на някои чисто бензинови модели, като например добави 300 евро или 1,6% към Clio SCE 65, но запази цените на хибридните версии непроменени. Peugeot описа новото ценообразуване като “икономическо покачване”, докато от Renault казаха, че покачването е “нормално” през целия живот на автомобила.
VW, който се очаква да бъде най-тежко засегнат от новите цели поради високите си обеми на продажби, вече намали цената на своя електрически компактен автомобил ID3 на няколко пазара през последните месеци, свеждайки го под 30 000 евро в Германия.
Алистър Бедуел, ръководител на отдела за прогнозиране на задвижването в GlobalData, прогнозира, че продажбите на електромобили в Европа, включително ЕС, както и Великобритания, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, ще скочат с 41% от тази година до 3,1 милиона единици през 2025 г.
Насърчаването на продажбите на EV обаче има цена
В Обединеното кралство секторът предупреди, че целите за EV ще струват на производителите на автомобили 6 милиарда паунда (7,6 милиарда долара) тази година, включително около 4 милиарда паунда отстъпки.
„Обединяването“ на емисиите или закупуването на кредити от тези, които имат голям дял от пазара на електромобили, за да се намалят средните стойности на емисиите, може да бъде по-евтино, казват анализаторите на Barclays.
Японската Suzuki се съгласи през октомври да се обедини с Volvo, собственост на Geely, през 2025 г. Това споразумение ще премахне почти напълно всяка заплаха от глоби за Suzuki, казва Чарлз Лестър, мениджър данни в консултантската компания за батерии Rho Motion, като се има предвид големият брой предлагани електромобили на Volvo.
Всички опции обаче ще се отразят на печалбите на индустрията, която все още се надява Брюксел да облекчи целите.