27.05.2024

Бариери и стратегии за разширяване на мрежата от контакти

Мрежата от контакти са хората, които човек познава лично или професионално. По-широката мрежа означава повече възможности човек да се допита до хора с различен опит и познания в голям набор от професионални сфери.

Все повече допитвания показват, че хората вярват, че следващата им работа ще открият благодарение на мрежата си от контакти, чрез препоръка или чрез обява, споделена от познат човек. Колкото повече напредва възрастта на човек, толкова по-голяма е вероятността да разберат за възможност за работа от своята мрежа от контакти, отколкото от обява.

Бариери пред нетуъркинга

Неяснотата как да установят контакт или как да останат в контакт с човек, с когото са се запознали, са най-големите бариери пред разширяването на мрежата от контакти.

Свенливостта и интровертността също допринасят за това някои хора да срещат трудности при срещите с нови хора. Притеснението от потенциално отхвърляне и липсата на време също пречат.

Стратегии за разширяване

Според авторът на книгата „Твоята невидима мрежа“ Майкъл Мелчер, в мрежата от контакти на всеки човек има седем типа хора, важни за бъдещето на неговата/нейната кариера. Това са приятели, колеги на работа, клиенти, бенефициенти, спонсори и ментори, шефове и висши заинтересовани страни, както и така наречените „слаби връзки“. Това са хората, с които човек се познава отдавна, но във времето са изгубили контакт, или хора, с които скоро човек се е запознал.

Често отношенията с хората със „слаби връзки“ са транзакционни и общуването се случва само когато някоя от страните има нужда от информация от другата. Да бъде запитан човек нещо просто като как е, или пък нещо лично за семейството му/ѝ, помага за изграждане на по-дълбока от транзакционна връзка.

Навикът „20 минути“

Един от практичните съвети на г-н Мелчер е изграждането на навик „20 минути“ – вместо в социалните мрежи, по-добре е човек да прекара 20 минути на ден за разширяване на мрежата си от контакти. Това става, например, чрез прекарване на време в ЛинкедИн, за да се актуализира информацията в профила на човек, да се коментира и предлага нова гледна точка под публикации по важни за човека теми, или да се прегледат актуалните позиции на контактите там.

Силата на „пинг“

От английската дума „пинг“ се появява термин, текущо без превод на български език, който означава да пишеш на някого без повод или конкретна цел. При такъв тип общуване не се очаква задължително отговор, а комуникацията е по-неформална. Съобщения от типа „прочетох тази статия и предположих, че ще ти бъде интересна“ или „чух този подкаст и ми напомни за когато работихме по онзи проект заедно“. Такъв тип „пинг“ насърчава изграждането на отношения с малко вложени усилия.