22.06.2024

Бъдещето на двигателите с вътрешно горене ще се реши в началото на юли

Европейската народна партия (ЕНП) ще определи какво ще е бъдещето след 2035 г. на автомобилите с двигатели с вътрешно горене по време на сбирката си от 2 до 5 юли в Кашкайш, Португалия.

Отмяната на забраната на автомобилите с двигатели с вътрешно горене бе едно от основните обещания преди европейските избори на ЕНП. Партията спечели най-много места в европарламента. Следователно политически натиск за отмяна на фактическата забрана на ЕС от 2035 г. за автомобили, задвижвани с двигатели с вътрешно горене, изглежда вероятен, пише Euractiv.

„Оттеглянето на забраната за двигатели с вътрешно горене беше едно от основните ни искания в предизборната кампания“, потвърди ангажимента Йенс Гизеке, депутат от ЕНП в Европейския парламент от Северна Германия.

Сега ще трябва да се реши какво означава това на практика.

„Има различни варианти, но все още не мога да кажа кой точно ще изберем. Групата ни ще се срещне в Португалия в началото на юли, където ще формулираме исканията си за следващата законодателна програма на Европейската комисия, включително как да се преразгледат стандартите за CO2 за автомобили“, допълва Гизеке, който ръководеше преговорите за ЕНП по досието в последния законодателен цикъл.

Понастоящем стандартите на ЕС за CO2 изискват производителите на автомобили да намалят средните си емисии от ауспуха със 100% от 2035 г. – което де факто забранява продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Пазарът на употребявани автомобили не е засегнат.

Като част от сделката, сключена с германския министър на транспорта Фолкер Визинг (FDP/Renew) за приемане на тези стандарти за CO2, Комисията се ангажира да създаде нова правна категория за автомобили, работещи изключително със синтетични, неутрални по отношение на климата горива – известни като „е-горива“. Тези коли ще се считат за автомобили с нулеви емисии и ще бъдат разрешени, дори след като целта за 2035 г. влезе в сила.

„Процесът на прилагане на категорията „само електронни горива“ напредва много бавно“, уточнява Гизеке.

През май Фолкер Висинг обясни, че забавянето се дължи на това, че автомобилната индустрия се нуждае от повече време, за да определи технически критерии, гарантиращи, че автомобилите „само с електронно гориво“ могат да бъдат зареждани единствено с електронни горива, а не и с конвенционални горива.

Съществува обаче и неразрешен спор между държавите-членки относно критериите за неутралност по отношение на климата, които трябва да се прилагат за допустимите електронни горива.

Коефициент на въглеродна корекция

За да отмени де факто забраната за двигатели с вътрешно горене, ЕНП обмисля повторно въвеждане на измененията, които неуспешно предложи през 2022 г. Това включва така наречения „коефициент на въглеродна корекция“ (CCF), който показва общия дял на алтернативните горива (биогорива или електронни горива, които не се основават на суров петрол), като се отчита към целите за намаляване на CO2.

Това ще позволи продажбата на нови бензинови или дизелови превозни средства след 2035 г., стига еквивалентен обем алтернативни горива да се добави към общия горивен микс. Друга идея е да се намали задължението за намаляване на емисиите от 100% за производителите на автомобили до 90%.

Гизеке казва, че също така ще подкрепи категорията автомобили „само за електронни горива“, която – за разлика от коефициента на въглеродна корекция – позволява на новите автомобили да бъдат задвижвани само с електронни горива.

„Все още не знам дали новите членове на парламентарната група ще следват моята линия – 90% цел + CCF + категория „само за електронни горива“. При всички положения бих искал да видя предложение от Комисията възможно най-скоро, т.е. още през 2025 г.“, казва Гизеке.