Китайските компании засилват зелените инвестиции в Европа и това трудно може да остане незабелязано. Тази теза застъпват пред Euractiv Леон де Грааф, Доминика Флорианова, Флора Уолъс и Джорджия Андриола, специалисти по устойчивото развитие в #SustainablePublicAffairs.
Испания очаква 400 милиона евро за фабриката за електромобили на Chery, а също 800 милиона евро от Envision Group и 2 милиарда евро от Hygreen Energy за инвестиции в зелен водород. Унгария ще получи над 51 милиарда евро от китайски компании, включително инвестиция от 7 милиарда евро за завод за производство на батерии от китайската CATL.
Китайските компании, а с тях по същество и китайското правителство, ще постигнат две неща с това. На първо място, те са в състояние да избегнат вносните тарифи на ЕС за електромобили и потенциално скоро за други екологични продукти. Второ, китайските компании ще могат да оказват натиск върху правителствата на държавите-членки на ЕС, в които инвестират, за да създадат разделение в ЕС, когато става въпрос за отношението към Китай.
Всъщност този ход може да се разглежда като една по-ефективна версия на китайската инициатива „Един пояс, един път“. Следователно едва ли е съвпадение, че именно унгарското и испанското правителство поставят под съмнение и осъждат вносните тарифи на ЕС върху вноса на китайски електрически превозни средства.
Защо ЕС трябва да бъде твърд към Китай?
Скорошно проучване на TNO/HCSS предполага, че Китай
- произвежда електролизатори с по-ниско качество по отношение на околната среда, безопасността и производителността;
- прекомерно субсидира собствените си производители;
- държи пазара затворен за производители от ЕС.
Ситуацията е подобна и във веригата на доставки на вятърна енергия. Разследване на ЕС пък установи, че прекомерното субсидиране важи с особена сила за електромобилите.
Затова авторите на изследването предлагат Европа да вземе реципрочни мерки. Как обаче ЕС може да направи това? Едно от посочените в анализа решения е да се затвори пазарът на ЕС за китайските производители.
Марио Драги в свой доклад предлага, наред с други неща, да се въведат изрични минимални квоти за местно произведени иновативни и устойчиви продукти и компоненти при обществени поръчки и договори за различни търгове.
Зелената водородна индустрия на ЕС многократно е призовавала ЕС да наложи амбициозни неценови критерии в своите обществени поръчки и търгове, като Водородната банка на ЕС.
Ако китайските продукти могат да победят европейските продукти честно и справедливо, тогава това трябва да бъде приветствано. Но Европа трябва да е бдителна и решителна, ако конкуренцията не е честна. Има реална опасност китайските компании да изместят европейските от пазара, след което да останат единствените и монополната власт да им позволи отново да вдигнат цените. Това не може да бъде основата на енергийния преход на ЕС.