В цяла Европа бизнес все повече пътници избират влакове пред самолети. Но ако ЕС и националните правителства искат наистина да използват потенциала на тази промяна, те трябва също така да подобрят надеждността на мрежата.
Това пишат в свой анализ в Euractiv Виктор Тебене, железопътен мениджър в неправителствената организация T&E, и Денис Оклер, ръководител на кампанията Travel Smart.
През последното десетилетие компаниите предприеха ясни стъпки за намаляване на въглеродния си отпечатък. Като част от това усилие всяка година нови предприятия решават да намалят емисиите си от въздушния транспорт, като преминат към железопътен транспорт. И тази година инерцията е неоспорима – компаниите не просто говорят за това, но и предприемат конкретни действия.
Така например глобалната консултантска фирма Roland Berger въведе задължителна железопътна политика за пътувания, които могат да бъдат завършени с влак за по-малко от 3:30 часа, като същевременно предлага на служителите предимства като първокласно пътуване с влак, а също и позволява времето, прекарано в пътуване с влак, да се счита за работни часове, дори ако пътуването е било лично. По същия начин голямата фармацевтична компания AstraZeneca налага пътуване с влак за пътувания под четири часа, а мултинационалната банка ING ограничава въздушното пътуване по маршрути на къси разстояния, където има високоскоростна железница.
По-мащабна тенденция
Практиките на тези компании всъщност илюстрират по-голяма тенденция. Например в Обединеното кралство пътуването с железопътен транспорт на служители от публичния сектор сега изпреварва въздушното пътуване по маршрутите между Шотландия и Лондон. Франция също отбеляза скок в бизнес пътуванията с влак, като SNCF, националният железопътен оператор, съобщи, че корпоративните пътувания с влак са се върнали до нивата от 2019 г. Всъщност френското правителство сега силно насърчава компаниите да избират железопътен транспорт при пътувания под четири часа. Това е бъдещето на корпоративните пътувания в Европа и то се случва сега.
Ще заложи ли бизнесът още повече на железопътен транспорт?
Бизнесът гледа много сериозно на услугите, предлагани от железопътния транспорт. Естествено, съществуват трудности и ако те не бъдат решени, преминаването към железопътен транспорт ще спре. Първо, трябва да се разрешат тромавите процеси за резервиране на железопътни билети. Това е мястото, където се намесва единният регламент на ЕС за издаване на билети. Потвърден от Европейската комисия, той ще бъде представен през 2025 г. и ще рационализира процеса на резервиране на международни железопътни пътувания. Над 70 компании вече призоваха ЕС да подобри издаването на билети и сега ЕС реагира. Новият регламент ще изисква железопътните оператори да споделят своите данни във всички платформи, позволявайки на пътуващите по работа да резервират един билет за пътувания с няколко етапа, без значение кои оператори участват. Това не само ще улесни резервирането, но ще гарантира, че пътниците ще се възползват от пълни права в случай на закъснения или анулиране.
Второ, ЕС и правителствата трябва да увеличат инвестициите в железопътната инфраструктура. Бизнес пътниците изискват надеждност, а в някои страни услугата просто не е достатъчно добра. Необходими са инвестиции в поддръжка на мрежата и цифровизация, за да се намалят закъсненията и отмените. Например Германия по-малко от две трети от влаковете на дълги разстояния на Deutsche Bahn са пристигнали навреме през 2024 г. Тази ненадеждност подтикна водещи бизнес асоциации, представляващи над 1500 членове и компании като SAP, IKEA, Ingka Group, Sweco да призоват германското правителство да инвестира в модернизирането на железопътната мрежа.
Проблемите с надеждността не са уникални за Германия. За да отключи напълно потенциала на железопътния транспорт, Европа трябва да използва своята железопътна инфраструктура. Предстоящият бюджет на ЕС и Механизмът за свързване на Европа, ключов инструмент за финансиране на ЕС, трябва да се използват за надграждане на трансграничните връзки. Ясно е, че пътуващите по работа са готови да направят промяната. Но за да приеме наистина тази промяна, ЕС и правителствата трябва да действат бързо. Единният регламент на ЕС за издаване на билети е стъпка в правилната посока, но повече инвестиции в инфраструктура за подобрена надеждност на услугата са от съществено значение.