За много от нас да стигнем до работа означава сутрин да останем зад волана в задръстване или да се блъскаме за място в градския транспорт. Но в цяла Европа все повече и повече хората сменят колите и автобусите с велосипеди.
Колоезденето е страхотно за вашето здраве и е фантастична алтернатива на въглеродно-интензивния и отделящ газове транспорт. В някои страни в Европа съществуват схеми от бонуси, за тези, които предпочитат колелото за да отидат до работното си място, предава Евронюз.
Нидерландия предлага надбавка за пробег
Нидерландците карат велосипед средно по 2,6 км на ден. Ако този модел се повтори в световен мащаб, годишните глобални въглеродни емисии биха спаднали с 686 милиона тона – повече от целия въглероден отпечатък на Обединеното кралство.
Правителството насърчава този здравословен навик, като предлага на пътуващите с велосипед „надбавка за пробег“. От 2006 г. насам фирмите възнаграждават пътуващите с велосипед по 0,19 евро на километър, разход, който правителството им позволява да приспадат от данъчната си сметка.
Тази надбавка за пробег преди беше достъпна само за шофьори, които можеха да я поискат, за да покрият разходите за гориво. Бонусът беше активиран и за велосипедисти през 2007 г. – и тъй като колелата не изискват бензин, ползващите ги могат просто да приберат парите в джоба си.
Пътник, пътуващ с колело по 10 километра на ден пет дни в седмицата, може да спечели около 450 евро годишно от схемата.
И в Белгия има подобна схема
Белгия предлага подобна схема на Холандия, като пътуващите могат да поискат 0,24 евро на километър. Това е широко разпространено – според Brussels Times един на всеки пет служители на малки и средни белгийски предприятия е получил надбавка за велосипед през първата половина на 2022 г.
Франция увеличи броя на активните си велосипедисти
Френските велосипедисти могат да поискат до 0,25 евро на километър, ако ходят на работа. Все пак има установена горна годишна граница от около 200 евро.
Резултатите от пилотната фаза, в която участваха 18 компании, показаха 50% увеличение на броя на активните велосипедисти.
Италианските правила се различават в различните градове
В Италия достъпът до схемите за отиване до работа с велосипед зависи от това къде живеете, тъй като стимулите варират значително в зависимост от областта или провинцията. Северният град Флоренция току-що въведе схема, която започва от 3 юни и продължава една година.
Тези, които оставят колата си и започнат да карат велосипед до работа, ще получат 0,20 евро за всеки километър, изминат с велосипед в рамките на общината, с таван от 30 евро на месец. Тези, които вече пътуват с колело до работа, ще получават по 0,15 евро за всеки километър.
Участниците трябва да се регистрират чрез приложението Pin Bike. Градският съвет планира да присъжда €100 бонуси всеки месец на 200 потребители, които натрупат най-много точки в приложението. Това може да стане чрез изминати километри, както и участие в събития и въпросници.
В Бари – столицата на италианския регион Пулия – пътуващите с велосипед получават 0,21 евро за всеки километър, който изминават до работа (максимален размер от 25 евро на месец).
Италианското правителство също предлага на пътуващите ваучери за мобилност за закупуване на нов велосипед.
Обединеното кралство и Люксембург
Някои държави не осигуряват бонуси на километър, но предлагат стимули за закупуване на оборудване. В Люксембург хората, които пътуват с велосипед до работа, могат да удържат до 300 евро от личния си данък върху доходите, за да си купят нов велосипед.
В Обединеното кралство служителите на предприятия, участващи в официалната схема за колоездене до работа, могат да закупят велосипед чрез своя работодател. Те могат да поискат до 32 процента от действителната цена като данъчни облекчения.
В цяла Европа правителствата се стремят да въведат велосипедни схеми
В Испания правителството обмисля нова програма, която ще плаща на персонала да пътува с велосипед до работа.
Има много предимства да се качите на велосипеда си. Едно проучване показва, че хората, които пътуват с велосипед до работа, имат 45% по-нисък риск от развитие на рак и 46% по-нисък риск от сърдечно-съдови заболявания.
Избягването на автомобила също е чудесен начин да намалите въглеродния си отпечатък. Транспортният сектор представлява една четвърт от глобалните емисии на парникови газове, свързани с горивата, като половината идват от частни превозни средства, включително леки автомобили и камиони. Автомобилите също така задръстват въздуха с опасни химикали и газове.