Германия вероятно няма да изпълни климатичните си цели за 2030 г. Негативната прогноза беше направена от правителствени съветници по въпросите за климата, които призоваха за нови политически мерки предава Euractiv.
Експертният съвет по въпросите на климата, който има независима власт да преценява представянето на страната в областта на климата, заяви, че Германия е малко вероятно да постигне целта си да намали с 65% емисиите на парникови газове до 2030 г. в сравнение с 1990 г., заради проблемни сектори като транспорта и строителството.
Констатациите на съвета идват, след като Германия въведе през април по-гъвкав закон за опазване на климата, който дава свобода на действие на слабо представящи се сектори. Законът за опазване на климата обаче ще изисква от правителството да предприеме коригиращи мерки за целта за 2030 г., ако Експертният съвет по въпросите на климата потвърди през 2025 г., че страната не се справя.
През март министърът за защита на климата Роберт Хабек, позовавайки се на данни от Федералната агенция по околна среда (UBA), каза, че Германия е на път да изпълни своите климатични цели, след като емисиите са намалели с 10% през 2023 г.
Според Експертния съвет обаче по-ранните оценки на UBA за почти всички икономически сектори са твърде оптимистични. Освен това бе изказано предположение, че Германия ще има сериозни трудности да изпълни целта си да стане климатично неутрална до 2045 г.
„На този фон препоръчваме да не чакаме целта да бъде пропусната отново, а по-скоро да проучим навременното прилагане на допълнителни мерки“, каза в изявление председателят на съвета Ханс-Мартин Хенинг.
Експертите отдават част от несъответствието между своите прогнози и тези на UBA на бюджетната криза през 2023 г., при която фондът за индустриална трансформация на страната беше намален с 60 милиарда евро.
Сложните преговори за бюджета за 2025 г. може да доведат до допълнителни съкращения.
„С оглед на предстоящите преговори за бюджета това означава, че спешно трябва да осигурят бъдещи инвестиции в сектора на климата“, казват от мозъчния тръст за климата Agora Energiewende.
Хенинг и колегите му също виждат намалението както на цените на газа, така и на цената на CO2 в ЕС (ETS), като причини да бъдат по-малко оптимистични.
Противоречив нов закон за климата
Законът за защита на климата в Германия беше договорен след месеци на спорове между правителствената коалиция на социалдемократите, зелените и Свободната демократическа партия (FDP), която е про-бизнес настроена.
FDP, която ръководи транспортното министерство, проведе кампания за промени, за да се даде известна свобода на действие на някои отделни сектори, които постоянно изостават, стига националните лимити за CO2 да не бъдат превишени.
Тъй като конкретни сектори вече са изключени, изготвянето на по-амбициозни мерки за климата ще бъде отговорност на цялото правителство, се казва в реформирания закон, без да става ясно кой ще отговаря.
Изоставане и от целите на ЕС
Дори и с по-гъвкав национален закон за климата, Германия ще трябва да изпълни целите на Европейския съюз.
До 2030 г. Берлин трябва да намали емисиите в транспорта и отоплението с 50% в сравнение с нивата от 2005 г. Страната, подобно на голяма част от Европа, не е на път да постигне целта.
За всеки тон емисии на CO2, които страните превишават, те трябва да закупят сертификат от страни с по-високи резултати като Гърция.
Германските експерти по климата отдавна предупреждават, че неуспехът да се намалят емисиите от транспорта може да доведе до скъпа сметка, тъй като сертификатите ще бъдат в недостиг от 2032 г.