Някои от най-големите производители на камиони в света, включително Volvo и MAN, преработват двигателите с вътрешно горене, за да работят с водород с ниски емисии вместо със замърсяващ дизел. Това се приема като по-бързо и по-евтино решение на предизвикателство за енергиен преход, което може да даде нов живот на умиращата технология, предава Ройтерс.
Глобалната индустрия за производство на камиони е изправена пред сложен акт на балансиране, за да стигне до нулеви емисии. Електрическите батерии са твърде тежки за товарни операции на дълги разстояния и отнемат много време за зареждане. Използването на водородни горивни клетки за генериране на електричество намалява теглото и разширява обхвата на камионите, но преминаването към тази технология е скъпо, тъй като компаниите трябва да проектират нови оперативни системи.
Ето защо производителите на камиони и техните доставчици преместиха непосредствения си фокус върху разработването на двигатели с водородно горене като по-бързо и по-евтино решение, което може да разчита на съществуващи производствени линии, които от години са ключов икономически двигател за страни като Германия.
Същевременно нараства и загрижеността за това какво ще се случи с хиляди работни места в заводите за производство на двигатели.
„Всички работят върху това. Веднага щом водородът е наличен, търсенето на водородно изгаряне ще се повиши осезаемо“, казва Райнер Рьоснер, вицепрезидент по продажбите в подразделението за двигатели на MAN Truck & Bus.
В първия си пилотен проект MAN ще достави около 200 камиона с двигатели, работещи с водород, на европейски клиенти през следващата година, за да ги тестват в техните автопаркове. Това се счита за ключова стъпка по пътя към масово производство.
Шведският производител на камиони Volvo също планира производство на камиони с водородни горивни клетки, които трябва да бъдат достъпни в търговската мрежа през втората половина на това десетилетие. Компанията предвижда клиентските тестове на модели двигатели с водородно горене да започнат през 2026 г.
Предстоящи предизвикателства
Въпреки че технологията не е нова, има значителни предизвикателства за преодоляване. За разлика от горивните клетки, изгарянето на водород в двигателя може да доведе до някои вредни емисии, за които Майкъл Крюгер, старши вицепрезидент по инженерство в основния доставчик Bosch, казва, че ще се изисква специален филтър.
Също така водородните камиони се нуждаят от резервоари под налягане, които са по-големи от тези, използвани за дизелово гориво. Освен това резервоарите трябва да са безопасни при всякакви условия, тъй като водородът е силно запалим газ.
Най-големият проблем, както за двигателите с водородно горене, така и за горивните клетки, е оскъдната наличност на зелен водород. Въпреки предизвикателствата, големи доставчици като Bosch и Cummins казват, че производителите на камиони са приели идеята за двигател с водородно горене, защото вече имат фабрики и вериги за доставки, посветени на технологията.
Базираният в САЩ Cummins ще предостави тестови модели на клиенти в различни региони през следващите година или две и трябва да има продукт, готов за пазара в рамките на пет години.
Вместо да чакат зеления водород да стане широко достъпен, някои производители на камиони и доставчици казват, че двигателите с вътрешно горене, работещи на природен газ или биогаз, могат да осигурят временно решение с по-ниски емисии от дизела.