27.08.2024

Европа е изправена пред дълго чакане за жизненоважни противопожарни самолети

Горските пожари обхващат цяла Европа, а властите продължават да изпитват трудности в борбата си да осигурят жизненоважни противопожарни самолети, алармира Euractiv. Тази година сезонът на горските пожари в Европа се забави, но в момента e в разгара си. След като опустошиха Балканите и Гърция, пламъците избухнаха на португалския остров Мадейра, край бреговете на Мароко.

Механизмът на ЕС за гражданска защита, RescEU, който улеснява сътрудничеството между националните органи, вече бе задействан. Португалия използва RescEU, за да достави два водни бомбардировача от Испания, които сега се използват срещу пожарите на Мадейра.

Европейската комисия иска да подсили този механизъм и планира да инвестира 600 милиона евро за закупуване на повече въздушни пожарни.

Комисията обаче е изправена пред един голям проблем. Канадската компания DeHavilland, единственият производител в света на специално създадени противопожарни самолети, DHC-515, известен като „Canadairs“, в момента изпитва забавяне на производството. DeHavilland рестартира единствената си производствена линия през март 2022 г.

Нуждата на Европа от нови въздушни противопожарни самолети ще става все по-спешна, тъй като сегашният ѝ флот остарява, а континентът е изправен пред още по-интензивни и чести горски пожари.

Властите обмислят дали нова европейска линия за производство на самолети може да помогне за решаването на проблема, но многобройни пречки блокират този вариант.

Минимална поръчка

За да пусне отново своята производствена линия, DeHavilland изисква минимална поръчка от поне 20 самолета, въпреки че поръчката може да бъде разпределена между няколко купувача. Точно това направиха европейците със 7 самолета, поръчани от Испания, 7 от Гърция и по 2 от Франция, Португалия и Хърватия.

„Обсъждат се и други европейски поръчки. Очаква се още една поръчка от Италия да бъде подписана през следващите няколко седмици. В съответствие с очакванията, първата доставка ще се осъществи в края на 2027 г. или началото на 2028 г.“, заявиха от DeHavilland.

Съществува обаче и много скептицизъм.

„Постоянно отлаганите срокове, година след година, повдигат основателни въпроси относно действителното осъществяване на поръчките“, пише в доклад френският сенатор Жан-Пиер Фогел, който работи в тази област през последните пет години.

Още проблеми

Във Франция има само един доставчик на поддръжка, упълномощен да обслужва самолетите – Sabena Technics. Компанията обаче е изправена пред проблеми при набирането на персонал, справянето със стачките и снабдяването с определени резервни части. Тъй като френският флот е по-стар от двадесет години, цялата ситуация удължава времето и разходите за поддръжка.

„В резултат на това само половината от 12-те самолета на Франция бяха в експлоатация в средата на август“, посочва Беноа Кенепоа от SNPNAC, националния синдикат на гражданската авиация и пилот на Canadair.

Това принуди Франция да наеме хеликоптери и въздушни пожарни от частния сектор на цена от около 16 милиона евро само за лятото на 2023 г., според доклада на френския Сенат.

Европейска алтернатива

Ако Комисията е готова да закупи водни бомбардировачи, възниква въпросът: може ли тези средства да бъдат по-добре инвестирани в създаването на европейска производствена линия, способна да произвежда алтернативен нов противопожарен самолет в дългосрочен план?

Няколко европейски стартиращи компании искат да разработят водни бомбардировачи, като например белгийската компания Roadfour, която планира прототип след 2030 г. Във Франция Hynaero разработва прототип, който според него може да влезе в експлоатация през 2031 г.

Утвърдените производители на самолети са по-скептични и изразяват сериозни резерви относно разработването на потенциален самолет в Европа. Ще са необходими милиарди евро инвестиции за много малък глобален пазар, оценен на около 300 противопожарни самолета, от които по-малко от сто са необходими в Европа, според доклада на френския Сенат.

„При сегашното състояние на нещата би било икономически невъзможно да се произведе самолет, който да не е непосилно скъп за купувача“, заявиха от Airbus пред френски сенатори. Изявлението беше подкрепено и от проекта Roadfour, според който неговите самолети ще струват 60-70 милиона евро на самолет.

Междувременно европейците имат някои допълнителни възможности, като например адаптиране на съществуващи самолети. Големият военен самолет Airbus A400M, например, може да бъде оборудван с комплект за изхвърляне на продукти, за да се забави разпространението на пожари. Това обаче не е същото като пускането на „водни бомби“, които гасят вече възникнали пожари.

И както повечето други европейски проекти за адаптация или индустриализация, този все още е в начален стадий и все още не е широко тестван. В резултат на това канадското решение остава предпочитаният вариант от ЕС. Но тъй като скоро не се очакват нови самолети и се очаква горските пожари да се увеличат, ситуацията вероятно ще се влоши.