Хиляди случаи на високо кръвно налягане, диабет и деменция в цяла Европа могат да бъдат свързани с малки частици, идващи от самолетите. Това се казва в ново проучване, поръчано от Transport & Environment (T&E) и цитирано от Евронюз.
Повече от 10 процента от общото население на Европа – 52 милиона души – живеят в радиус от 20 километра от 32-те най-натоварени летища на континента. Това означава, че те са особено изложени на тези ултрафини частици (UFP), излъчвани от реактивните двигатели на самолети, които излитат и кацат там.
Някои проучвания показват, че UFP могат да бъдат свързани с повишен риск от респираторни заболявания, сърдечно-съдови заболявания, диабет, проблеми с бременността и неврологични състояния.
Проучването използва съобщени случаи на тези заболявания около летище Шипхол в Амстердам, за да даде първите оценки на здравните ефекти от UFP в Европа.
Установено е, че излагането на тези малки частици замърсен въздух може да бъде свързано с до 280 000 случая на високо кръвно налягане, 330 000 случая на диабет и 18 000 случая на деменция в Европа.
Оскъдни изследвания
Въздействието на UFP е аспект на замърсяването на въздуха, който е малко проучен.
Настоящите изследвания често се фокусират върху ефектите върху здравето на PM2.5 – частици с диаметър по-малък от 2,5 микрометра. Ултрафините частици са тези с диаметър по-малък от 0,1 микрометра – 1000 пъти по-тънки от човешки косъм.
„Те са много по-малки и способността им да навлизат по-дълбоко в човешкото тяло може да ги направи много опасни“, твърди Карлос Лопес де ла Оса, авиационен технически мениджър на T&E.
Тези малки частици вече са открити в кръвта, мозъка и плацентата. Но няма много окончателни данни за това как те всъщност влияят на нашето здраве.
„Изследванията в тази област са оскъдни и доказателствата за тези ефекти често не са убедителни“, казва Даан ван Сетерс от консултантската компания CE Delft в Холандия, която извърши изследването за T&E.
Има ли разпоредби за това колко UFP може да има във въздуха?
Няма регламент относно безопасните нива на UFP във въздуха, казват от T&E и подчертават, че Световната здравна организация (СЗО) го идентифицира като замърсител, предизвикващ нарастваща загриженост преди повече от 15 години.
Реактивните двигатели отделят повече ултрафини частици от всеки друг вид двигатели като част от техните емисии, различни от CO2. Това означава, че хората, живеещи или работещи в близост до летища, най-вероятно са изложени на сериозни здравословни рискове. В Париж, например, това са общо 8 милиона души, засегнати от двете основни летища, Шарл дьо Гол и Орли.
Да живееш в радиус от 5 километра от летище може да означава дишане на въздух, който съдържа средно от 3000 до 10 000 ултрафини частици на кубичен сантиметър, изпускани от самолетите. Това е приблизително същото като хората, живеещи в средата на оживените градски центрове.
Районите с най-ниски доходи в много градове в Европа също често са близо до летища.
„Тази скрита здравна криза беше пренебрегната от политиците, които дадоха приоритет на растежа на авиационния сектор и бизнес пътуванията пред здравето на собствените си хора, често най-бедните“, казва Лопес де ла Оса.
Може ли реактивното гориво да бъде „почистено“, за да се предотврати замърсяването с UFP?
Решения обаче има. Използването на гориво с по-добро качество може да намали UFP със 70 процента, се казва в проучването. Количеството на тези изпуснати малки частици зависи силно от състава на горивото – колкото по-чисто е то, толкова по-малко се замърсява въздуха.
Горивата могат да бъдат почистени чрез процес, наречен хидротретиране, който се използва от десетилетия за отстраняване на сярата от автомобилно и корабно гориво. Може да струва по-малко от пет цента на литър гориво.
„Не се случва често тревожен проблем, засягащ милиони хора, да бъде намален и то на ниска цена. Мръсните изпарения, причинени от самолети, могат да бъдат драстично намалени, ако почистим горивото. Пътният и морският сектор предприеха тази необходима стъпка преди години, но светът на авиацията се бави“, казва Лопес де ла Оса.
Намаляването на въздушния трафик и намаляването на растежа на авиационната индустрия или използването на устойчиво авиационно гориво и възникващите авиационни технологии с нулеви емисии също биха могли да помогнат за намаляване на UFP емисиите.