14.12.2024

Европейски корабни компании превозват говеждо месо, свързано с обезлесяването

Глобалното търсене на говеждо продължава да стимулира унищожаването на тропическите гори на Амазонка. В същото време фермерите продължават да обезлесяват земи за пасища. Всичко това едва ли щеше да се случва, ако не бяха големите играчи в света на корабоплаването, предава Евронюз.

Ново изследване на Бюрото за разследваща журналистика (TBIJ) разкри световните корабни компании, отговорни за транспортирането на продукти от говеждо месо, свързани с обезлесяването. Установено е, че повече от половин милион тона говеждо месо и кожа, дошли от бразилски кланици, свързани с обезлесяването, са били транспортирани само в рамките на две години.

Повечето корабни компании имат въведени политики за предотвратяване на движението на определени стоки. Често те се отнасят за незаконно изсечен дървен материал или диви животни, обект на трафик, и са в съответствие с международните разпоредби. Липсата на правила или ограничения за говеждо месо и кожа от обезлесени земи обаче означава, че не се задават въпроси относно произхода на тези продукти.

Кои транспортни компании подпомагат обезлесяването?

Данните от консултантската компания AidEnvironment показват, че между август 2021 г. и юли 2023 г. загубата на 4600 квадратни километра гора може да се проследи до 12 месопреработвателни предприятия. Тези 12 завода се управляват от трите най-големи компании за говеждо месо в Бразилия – JBS, Minerva и Marfrig. Някои от най-големите корабни компании в Европа, включително Hapag-Lloyd, CGM-CMA, Maersk и MSC, са транспортирали повече от половин милион тона продукти от тези кланици в стотици пратки през двугодишния период.

„Големите корабни компании са тихите фактори в глобалната търговия на стойност милиарди долари с рискови за обезлесяването стоки като говеждо и кожа. Но те се изплъзват под радара, когато става въпрос за правна отговорност“, казва Алекс Виджератна, старши директор в Mighty Earth.

От гледна точка на най-лошите нарушители, TBIJ идентифицира като най-голям спедитор Mediterranean Shipping Company (MSC), която е превозила почти 190 000 тона говеждо месо и кожа. Maersk е превозила вторите по големина пратки с над 119 000 тона, докато Hamburg Sud и Hapag-Lloyd са изпратили по над 85 000 тона. CMA CGM е транспортирала около 46 000 тона.

„Не само тези, които държат моторните триони, трябва да бъдат държани отговорни за унищожаването на горите. Всяко звено във веригите за доставки, което печели от проблемни стоки, трябва да носи правна отговорност за тях“, смята Никол Полстерер от Fern.

На въпрос за липсата на вътрешни политики за доставка на животински продукти, от CMA CGM заявиха пред TBIJ, че компанията разработва нови процедури и ще информира клиентите си, за да гарантира спазването на предстоящите разпоредби. Трите бразилски компании за производство на говеждо месо отрекоха продуктите им да идват от обезлесени райони.

Забавянето на регулирането за обезлесяването изостря проблема

Обезлесяването е глобален проблем, но е особено остър в тропиците. Институтът за световни ресурси изчислява, че светът губи 10 милиона хектара гори – площ с размера на Португалия – всяка година, като 96% от обезлесяването се извършва в тропическите гори. Световният фонд за дивата природа (WWF) заявява, че 17% от тропическите гори на Амазонка вече са изчезнали, а други 17% са унищожени поради човешка дейност.

Индустрията за говеждо месо е отговорна за почти половината от цялото обезлесяване, тъй като животновъдите трябва да разчистят значителни площи от пасища за едър рогат добитък, за да бъдат в крак с глобалното търсене на месо. Над 208 000 кв. км гори се губят всяка година за производството на месо, 80% от които се извършват в Амазонка.

Първият по рода си Регламент на ЕС за обезлесяването (EUDR) има за цел да предприеме стъпки за противодействие на това и беше приветстван като едно от най-смелите действия на съюза за смекчаване на климатичната криза, когато беше обявен. Регламентът ще изисква всички вносители от ЕС на продукти като говеждо, кожа, соя и палмово масло да докажат, че веригата им за доставки не допринася за обезлесяване никъде по света. Неспазването на регулацията трябва да доведе до глоби в размер на 4% от оборота на компанията.

Регламентът влезе в сила през юни 2023 г. и трябваше да бъде приложен в ЕС до края на 2024 г. Въпреки това по-рано този месец, на 3 декември, след оплаквания от страни както в рамките на, така и извън ЕС, Европейската комисия се съгласи да забави  изпълнението му с 12 месеца. В изявление Съветът на ЕС каза, че забавянето има за цел да даде правна сигурност, предвидимост и достатъчно време за гладкото и ефективно прилагане на правилата, включително пълно установяване на системи за надлежна проверка, които обхващат всички съответни стоки и продукти.

Друга част от законодателството на ЕС може да наложи повече тежест върху корабоплавателния сектор. Директивата относно надлежната проверка на корпоративната устойчивост влезе в сила през юли 2024 г. и изисква компаниите в обхвата да идентифицират и да се справят с неблагоприятните въздействия върху правата на човека и околната среда от своите действия в и извън Европа. Въпреки че това законодателство няма да бъде приложено до юли 2026 г., това е по-всеобхватна директива от EUDR и може да хвърли светлина върху веригите за доставки.