13.12.2024

ЕНП настоява за спешни действия, тъй като производителите на автомобили изостават с електрификацията

Европейската комисия трябва да предприеме възможно най-скоро действия, тъй като автомобилният сектор е изправен пред огромни глоби с наближаващия краен срок за намаляване на средните емисии от автомобили и микробуси. Призивът бе отправен от Европейска народна партия (ЕНП), предава Евронюз.

По-строгите стандарти за емисии на CO2, договорени през 2019 г., влизат в сила следващата година, но производителите на автомобили обвиняват бавните продажби на електрически превозни средства за неспособността им да се съобразят с ограничението, което предвижда затягане от 115,1 грама на километър до 93,6 грама.

Опасност от милиардни глоби

С аргумента, че пазарът на електрически автомобили не се развива според очакванията, ЕНП повтори предупрежденията на производителите на автомобили, че затруднената индустрия е изправена пред перспективата за милиарди евро глоби. Досега Европейската комисия поддържа позицията си, че производителите на автомобили вече са имали години, за да се подготвят за новите ограничения, стартиращи от 2025 г.

ЕНП предлага пакет от „временни облекчителни мерки“, който може да включва позволяване на производителите да „банкират“ част от продажбите си – те да бъдат отчетени в даден момент в бъдеще. Съответствието може да се основава на тригодишна средна стойност, а не на едногодишна продукция, а санкциите могат да се основават на действително произведени превозни средства, а не на продадени и регистрирани, предлагат от ЕНП. Това би означавало например, че производителите на автомобили могат да увеличат производство на по-малки, по-достъпни електрически коли.

Най-голямата група в Европейския парламент също иска корекция на ограничението за емисиите от ауспуха за 2035 г., което се равнява на фактическа забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови модели.

„Европейската комисия трябва спешно да представи преразглеждане на регламента, което въвежда отново технологично неутрален подход и признава ролята на всички технологии за постигане на намаляване на CO2“, гласи позицията на ЕНП.

Говорейки пред журналисти в Брюксел, германският депутат Йенс Гизеке призна „много противоречивия“ характер на въпроса за двигателя с вътрешно горене, но беше ясен относно позицията на своята група.

„Искаме да имаме алтернативни горива, електронни горива, биогорива, възобновяеми синтетични горива и това трябва да бъде придружено от коефициент на корекция на въглерода“, каза той, позовавайки се на число, което ще се прилага за такива въглеродни горива, сравнявайки емисиите на CO2 през жизнения им цикъл с тази на изкопаемите горива.

Критиците посочват факта, че е физически невъзможно електронните горива да се конкурират с директната електрификация по отношение на ефективността, докато течните алтернативи на бензина и дизела като биогорива и синтетични въглеводороди идват с много от проблемите на замърсяването, свързани с изкопаемите горива.

Глобална конкуренция

Гизеке отклони въпроса защо европейската автомобилна индустрия е изостанала толкова много от американските и китайските компании в овладяването на растящия глобален пазар на електрически превозни средства, въпреки значителната обществена подкрепа.

„Има милиони хора, работещи в сектора. Призивът на ЕНП не е за субсидии или изобретяване на нови схеми за стимулиране, а за предоставяне на регулаторна рамка, в която тази индустрия може да оцелее. За пътническите автомобили знаем, че директната електрификация е най-ефективното решение. Въглеродно неутралните горива всъщност не намаляват емисиите от ауспуха и вредните емисии, които са свързани с тях. Европа трябва да остане актуална и за да направим това, трябва да бъдем бързи – не можем просто да продължаваме по същия път, защото това само ще увеличи разликата в конкурентоспособността“, заяви Гизеке.