29.12.2024

ЕС иска да увеличи конкурентоспособността на световния пазар на батерии

Доминирането на Китай в суровините, разходите и производството заплашва европейската индустрия за батерии. Без по-строги политики, рационализирани регулации и подкрепа за иновации, Европа рискува да загуби конкурентоспособност в глобалната надпревара за батерии, пише Euractiv.

В отговор Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) създадоха партньорство, за да подпомогнат сектора за производство на батерии в ЕС с 3 милиарда евро публична подкрепа. Сумата включва и добавка от 200 милиона евро към програмата InvestEU, финансирана от Фонда за иновации на ЕС, заедно с 1 милиард евро безвъзмездни средства за проекти за производство на батерийни клетки за електрически превозни средства (EV).

Допълнителното финансиране има за цел да запълни финансовите пропуски във веригата на стойността на производството на батерии, като се фокусира върху модерни материали, компоненти и рециклиране, но като изключва добива.

Инициативата се стреми да постигне напредък в прехода на Европа към чиста енергия и целите за неутралност на климата чрез привличане на частни инвестиции и създаване на устойчиви вериги за доставки.

Последните събития, като срива на Northvolt, обаче подчертаха структурните слабости в европейската индустрия за батерии. Те включват зависимост от Китай за компоненти, намаляващо търсене на EV в ЕС и нарастващи разходи за EV.

Европа изостава

Пътят към самодостатъчност за веригата за доставки на батерии в Европа е едно от многото препятствия, тъй като нейната конкурентоспособност е в опасност, за разлика от Китай или Съединените щати, които привличат производителите на батерии с ясни стимули и по-ниски разходи.

Европа все още се бори с бюрократични пречки, непоследователни разпоредби и недостатъчна финансова подкрепа. Тези предизвикателства доведоха до фалити сред новите участници и възпряха инвестициите.

Освен това зависимостта на Европа от внос на критични суровини остава значителна уязвимост. Усилията за добив и разработване на тези материали са възпрепятствани от опасения за околната среда, обществена опозиция и дълги процедури за издаване на разрешителни.

Технологичните промени също са сложни. Докато европейските фабрики произвеждат основно никел-манганово-кобалтови (NMC) батерии, търсенето се измества към литиево-железно-фосфатни (LFP) батерии поради по-ниската им цена и ползите за безопасност.

„Войните за батерии“

За да осигури позицията си във „войните за батерии“, ЕС трябва да действа решително, като балансира индустриалната конкурентоспособност, технологичното лидерство и стратегическата автономия.

Препоръките на Европейския съвет за външни отношения (ECFR) подчертават намаляването на зависимостта от китайски компоненти чрез партньорства с глобални съюзници и насърчаване на местното производство с оглед на устойчивостта.

ECFR също така се застъпва за подкрепа на нововъзникващи технологии като твърдотелни батерии и прилагане на търговски защити за противодействие на нелоялни практики.

Европейската парламентарна изследователска служба (EPRS) свързва бъдещето на европейската EV индустрия с нейната стратегия за икономическа сигурност, основаваща се на три принципа – насърчаване, защита и партньорство.

ЕС би могъл да стимулира вътрешното производство на електромобили чрез „Закон за чиста промишленост“ или подобни инициативи, предлагащи субсидии, обвързани с местното производство. Това може да насърчи китайските и чуждестранните производители да инвестират в Европа, като се придържат към изискванията за местно съдържание и споделяне на технологии.

Блокът може да предпази европейските производители на електромобили от нелоялни практики, като използва антисубсидийни тарифи, регулиране на чуждестранните субсидии и мерки за киберсигурност. Може и да се гарантира, че китайските инвестиции укрепват европейските екосистеми, без да увеличават уязвимостта.

Укрепването на съюзите със страни като САЩ, Япония, Индия и Южна Корея също е от решаващо значение. Споразуменията за свободна търговия и многостранните инициативи могат да привлекат чуждестранен експертен опит и инвестиции, като същевременно насърчават общи цели за икономическа сигурност.

Като балансира тези стълбове, Европа може да насърчи конкурентоспособна, самодостатъчна EV екосистема, като същевременно запази своята индустриална база и технологично предимство.