07.12.2024

ЕС поставя таван от милиард тона на емисии от сгради и пътен транспорт

Генерирането на парникови газове от изкопаеми горива за пътен транспорт и отопление на сгради ще бъде ограничено до малко над милиард тона годишно. За целта доставчиците ще трябва да се конкурират на нов въглероден пазар за квоти за емисии в система, настроена да повиши цените на горивата, освен ако правителствата не предприемат бързи действия за намаляване на търсенето, предава Евронюз.

Схемата, която трябва да започне през 2027 г., е подобна на системата за търговия с емисии на ЕС (ETS), стартирана преди почти 20 години, която принуждава фабрики и електроцентрали да плащат за всеки тон въглерод, който отделят.

Европейската комисия определи таван, отразен в броя на квотите, които ще бъдат продадени на търг, на малко над един милиард тона CO2 еквивалент. Общите емисии на ЕС достигнаха около 3,2 милиарда миналата година след спад от 8%. На ETS се приписва ускоряване на преминаването от въглища към вятърно и слънчево производство, въпреки че въздействието му върху тежката промишленост е намалено от щедрото разпределение на безплатни квоти. Новата схема ETS2 е насочена към два сектора, където емисиите остават упорито високи през годините.

Мозъчният тръст Buildings Performance Institute Europe съобщи миналата седмица, че емисиите на домакинствата са намалели само с 12% от 2015 до 2022 г. въпреки множеството регулации на ЕС за енергийна ефективност. Само автомобилният транспорт представлява близо 20% от общите емисии на ЕС и противопоставянето на общата низходяща тенденция показва слабо подобрение през последните години.

„В съответствие с климатичната цел на ЕС за 2030 г. таванът ще се намалява всяка година, за да се намалят емисиите в двата сектора с 42% в сравнение с нивата от 2005 г. Погледнато отвъд това, ETS2 е много важен фактор за постигане на климатичната цел на ЕС за 2040 г., тъй като ще намали относителната цена на възобновяемата енергия в сравнение с изкопаемите горива и ще осигури важен източник на средства, които трябва да се използват за социална политика в областта на климата“, обясни Елинор Скот от базирания в Брюксел мозъчен тръст Carbon Market Watch.

Европейската комисия трябва да внесе през следващата година предложение за правна цел за намаляване на емисиите до 2040 г., като комисарят по климата Вопке Хукстра обеща цифра от поне 90% под нивата от 1990 г., както е препоръчано от научния консултативен съвет на ЕК.

Колко ще струва?

Въздействието на ETS2 върху цените и сметките за отопление е трудно да се предвиди. Цена от около 45 евро за тон CO2 би се равнявала на покачване с около 10 евроцента за литър бензин. Но цената на въглерода може да се повиши значително, ако темпът на подобряване на домовете и преминаването към електрическа мобилност не върви в крак с намаляващото предлагане на квоти.

Имайки предвид риска от обществена реакция, подобна на протестите на „жълтите жилетки“ във Франция, предизвикани от предложение от 2018 г. за такса за зелено гориво, законодателите се споразумяха за паралелен социален климатичен фонд (SCF), който да пренасочи част от приходите от ETS2 към уязвимите домакинства.

Европейската комисия е наясно, че може да има негативна обществена реакция, когато последиците от законодателството, прието съгласно Зелената сделка на първата Комисия Урсула фон дер Лайен, и последиците от него за разходите за гориво, станат по-широко известни.

„Притесненията относно социалното въздействие на ETS2 са основателни и най-добрата защита срещу високите цени е държавите-членки да разберат, че ETS2 всъщност не е панацея. Държавите-членки трябва да се подготвят за ETS2 сега, като въведат силни допълнителни мерки, които ще намалят емисиите, търсенето на квоти, след като пазарът започне и натиска за повишаване на цената“, смята Скот.