25.07.2024

ЕС разширява правилата за екодизайн до почти всички стоки

ЕС въведе всеобхватен закон, насочен към повишаване на устойчивостта на продуктите на пазара. Новият регламент за екодизайн за устойчиви продукти разширява съществуващата директива за екодизайн, като обхваща почти всички физически стоки и има за цел да подобри кръговрата, енергийната ефективност и екологичната устойчивост, пише esgnews.com.

Екодизайнът интегрира екологичните съображения във всеки етап от разработването на продукта. В свят, който все повече изисква ефективни и устойчиви продукти, този подход е от решаващо значение за намаляване на потреблението на енергия и ресурси.

Характеристики за устойчивост

ЕС има история на насърчаване на енергийната ефективност, като например познатите енергийни етикети на домакинските уреди. Новият регламент обаче отива по-далеч, като изисква продуктите да показват една или повече от следните характеристики за устойчивост:

  • Намалено потребление на енергия
  • Удължен живот
  • Лесно поправяне
  • Опростено разглобяване за повторна употреба
  • По-малко опасни вещества
  • Подобрена рециклируемост
  • Повишено рециклирано съдържание
  • По-нисък въглероден отпечатък през жизнения цикъл

„Екологичната устойчивост е нещо повече от енергийна ефективност. Този ​​регламент гарантира, че продуктите са проектирани с оглед на целия им жизнен цикъл“, казва говорител на ЕС.

Забрана за отпадъците

Регламентът също така забранява унищожаването на непродадени текстилни изделия и обувки, с потенциални разширения за други сектори, ако е необходимо. Компаниите трябва да оповестяват публично годишни данни за изхвърлените продукти и причините за това.

Въвеждат се задължителни критерии за зелени обществени поръчки, насочващи публичните разходи към по-устойчиви варианти. Това е значителна стъпка, като се има предвид, че публичните органи на ЕС харчат около 1,8 трилиона евро годишно за различни стоки и услуги.

Предходните мерки на ЕС за екодизайн доведоха до значителни ползи. Само през 2021 г. тези мерки спестиха на потребителите в ЕС 120 милиарда евро разходи за енергия и намалиха годишното потребление на енергия на обхванатите продукти с 10%.

Новият закон подчертава ангажимента на ЕС за устойчивост, като цели да осигури дългосрочни ползи за бизнеса, потребителите и околната среда.