ЕС въведе всеобхватен закон, насочен към повишаване на устойчивостта на продуктите на пазара. Новият регламент за екодизайн за устойчиви продукти разширява съществуващата директива за екодизайн, като обхваща почти всички физически стоки и има за цел да подобри кръговрата, енергийната ефективност и екологичната устойчивост, пише esgnews.com.
Екодизайнът интегрира екологичните съображения във всеки етап от разработването на продукта. В свят, който все повече изисква ефективни и устойчиви продукти, този подход е от решаващо значение за намаляване на потреблението на енергия и ресурси.
Характеристики за устойчивост
ЕС има история на насърчаване на енергийната ефективност, като например познатите енергийни етикети на домакинските уреди. Новият регламент обаче отива по-далеч, като изисква продуктите да показват една или повече от следните характеристики за устойчивост:
- Намалено потребление на енергия
- Удължен живот
- Лесно поправяне
- Опростено разглобяване за повторна употреба
- По-малко опасни вещества
- Подобрена рециклируемост
- Повишено рециклирано съдържание
- По-нисък въглероден отпечатък през жизнения цикъл
„Екологичната устойчивост е нещо повече от енергийна ефективност. Този регламент гарантира, че продуктите са проектирани с оглед на целия им жизнен цикъл“, казва говорител на ЕС.
Забрана за отпадъците
Регламентът също така забранява унищожаването на непродадени текстилни изделия и обувки, с потенциални разширения за други сектори, ако е необходимо. Компаниите трябва да оповестяват публично годишни данни за изхвърлените продукти и причините за това.
Въвеждат се задължителни критерии за зелени обществени поръчки, насочващи публичните разходи към по-устойчиви варианти. Това е значителна стъпка, като се има предвид, че публичните органи на ЕС харчат около 1,8 трилиона евро годишно за различни стоки и услуги.
Предходните мерки на ЕС за екодизайн доведоха до значителни ползи. Само през 2021 г. тези мерки спестиха на потребителите в ЕС 120 милиарда евро разходи за енергия и намалиха годишното потребление на енергия на обхванатите продукти с 10%.
Новият закон подчертава ангажимента на ЕС за устойчивост, като цели да осигури дългосрочни ползи за бизнеса, потребителите и околната среда.