Жан Котан е Изпълнителен директор на МЕТРО България от 1-ви октомври 2023 г. Кариерата му в МЕТРО започва във Франция през 2001 година, където е Мениджър на отдел, а от юли 2006 г. той става Управител на няколко магазина в страната. През 2014 г. е назначен за Регионален директор в МЕТРО Франция, а през 2018 г. се присъединява към екипа на МЕТРО България като Директор Продажби, след което заема същите позиции в МЕТРО Турция (от октомври 2020 г.) и в МЕТРО Румъния (от януари до септември 2023 г.) до настоящото си назначение отново в България. Г-н Котан разполага с богат международен опит в търговията на едро, а в управлението си се фокусира върху стратегическото позициониране на компанията като доверен партньор на предприемачите в сектори ХоРеКа и Традиционна търговия и постигането на устойчив ръст за тях и МЕТРО.
Г-н Котан, МЕТРО България планира да стане въглеродно неутрална компания до 2040 г. Как ще постигнете тази цел?
МЕТРО е водеща компания в сферата на търговията на едро и дистрибуцията на хранителни продукти, която се стреми да подпомогне успеха на своите професионални клиенти в секторите HoReCa и Trader чрез отговорен подход и стратегия за устойчивост – ESG стратегия. Тя е заложена в нашата корпоративна стратегия sCore и насочва всички наши действия, като подпомага развитието на устойчиви практики за нашите клиенти. Стремим се да насърчаваме промяната към отговорни и устойчиви бизнес практики не само в рамките на нашата дейност, но най-вече в сътрудничеството ни с нашите доставчици чрез гамата от продукти и услуги, които предлагаме на нашите клиенти. Чрез този подход МЕТРО се справя с глобалните предизвикателства и допринася за устойчиво развитие, като се ръководи от 17-те Цели за устойчиво развитие на ООН. По този начин се утвърждаваме като лидер в устойчивия бизнес.
Кои са основните компоненти във вашата стратегия за устойчивост, върху които се фокусирате да работите?
Нашата стратегия за устойчивост, с фокус върху хранителния сектор, се основава на три ключови компонента: климат и въглерод, етика, доверие и разнообразие, приобщаване и благополучие. В областта на климата и въглеродните емисии, целим да намалим въглеродния отпечатък както в нашите операции и логистика, така и в продуктовата ни гама. По отношение на етиката и доверието, сме ангажирани със зачитането на правата на човека в нашите дейности и веригата за доставки, като осигуряваме проследимост и прозрачност в ключови категории. Третият компонент, свързан с разнообразие, приобщаване и благополучие, е насочен към изграждането на приобщаваща култура, която подкрепя разнообразието в екипа и приоритизира здравето и благосъстоянието на нашите служители като ЕДИН МЕТРО екип.
Какви инвестиции е направила компанията в България и какво очаквате в близко бъдеще?
Компанията е направила значителни инвестиции в България, , като се фокусира по-специално върху енергийни проекти. В периода от 2019 до 2022 г. сме вложили общо 15,4 млн. лв. в тези инициативи. За периода 2023-2025 г. планираме инвестиране на над 12 млн. лв. с цел допълнително повишаване на енергийната ни ефективност и устойчивост. В допълнение към тези инвестиции обмисляме реализирането на проект за изграждане на соларни панели при нашите обекти, който ще допринесе съществено за постигането на нашите цели в областта на възобновяемата енергия. Проучваме и различни логистични решения за подобряване на оперативната ни ефективност и подпомагане на растежа ни в региона. Тези действия отразяват нашия ангажимент към устойчиво развитие и дългосрочен успех в България.
По отношение на третия компонент на нашата ESG стратегия -разнообразие, приобщаване и благополучие – ние също така инвестираме сериозно в нашите хора. Стремим се да увеличим броя на жените на лидерски позиции и стартирахме вътрешна програма, която включва различни семинари по теми като здраве (емоционално и психическо здраве, физическа активност, спортни турнири и т.н.), обучения за приобщаване и неосъзнати предразсъдъци. Ние сме пионери в програмата за обратно менторство, при която млади таланти наставляват Борда на директорите ни, помагайки им да разберат новите тенденции и как METRO се възприема като работодател. В нашата култура вярваме, че гласът на всеки е важен и всяко мнение допринася за стратегическото развитие на компанията.
Какви иновации са въведени в магазините на МЕТРО България, които ще спомогнат за намаляване на въглеродния отпечатък на компанията?
В 11-те магазина за търговия на едро на МЕТРО България, известни като многоканални центрове за търговия на едро, и една база „Доставки“ в София, внедрихме няколко иновации, за да намалим въглеродния си отпечатък. Инсталирахме соларни панели в три магазина и LED осветление във всички магазини, депото на FSD и нашия офис за поддръжка. Нашият проект за соларна енергия включва инсталиране на фотоволтаични системи на покривите на 3 наши магазина – Благоевград, Плевен и Велико Търново. Инсталацията, която функционира от 2020 г., покрива приблизително 3000 кв. м на магазин (общо 9000 кв. м. за всичките 3 магазина). Две от инсталациите (Плевен и Велико Търново) произвеждат електроенергия с мощност 378 kWb/всяка, а третата в Благоевград – 423 kWb. Тази мощност и количество енергия успяват да покрият 25% от нуждите на съответния магазин, а в зависимост от определени условия те покриват почти 100% от нуждите.
Освен това стартирахме програма за намаляване на вредните газове и въведохме системи за оползотворяване на енергията, които използват топлината от хладилниците за затопляне на въздуха и водата в офис помещенията. За да поддържаме ефективността на охлаждането, добавихме плъзгащи се врати в отделите за месо. Благодарение на тези проекти, осъществени през последните 10 години, се очаква да спестяваме 11,6 милиона kWh електроенергия годишно, което се равнява на годишното потребление на домакинствата в град с приблизително 17 000 жители. Това ще доведе до намаляване на въглеродните емисии с 8 516 тона, което е сравнимо с годишните емисии на 720 леки автомобила.
Какви предизвикателства срещате в процеса на постигане на климатична неутралност и как се справяте с тях?
Предизвикателствата, пред които сме изправени, не се различават от тези, с които се борят други компании. Едно от основните предизвикателства е свързано с инвестициите, които вече сме направили, както и с тези, които планираме на годишна база. Освен това, екологичната трансформация на вече съществуващите ни съоръжения и логистика, не винаги е технически осъществима и понякога изисква напълно нови решения. Не на последно място, трябва да се съобразяваме с все по-строгите регулаторни изисквания на европейско и местно ниво. Стремим се да насочим усилията си към ESG проекти, които са икономически ефективни и имат значителен принос за намаляване на въглеродния ни отпечатък.
Как усилията на МЕТРО България за намаляване на въглеродния отпечатък се отразяват на бизнеса и конкурентоспособността на компанията?
От бизнес гледна точка, краткосрочното въздействие върху нашата конкурентоспособност може да не е напълно благоприятно. Въпреки това, в дългосрочен план се очаква проектите с фокус, очертани в нашата ESG стратегия, да засилят нашата пазарна позиция. Тези инициативи не само ще насърчат B2B клиентите ни да възприемат устойчиви практики, но и ще спомогнат за намаляване на енергийните ни разходи, което ще ни позволи да инвестираме повече в нашите цени на едро. Придържаме се към убеждението, че инвестициите в устойчивост са ключови за нашето развитие като отговорен търговец на едро, за нашите професионални клиенти, за околната среда и за българското общество.