Забраната на ЕС от 2035 г. за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене е най-малко популярната мярка за защита на климата в Германия, Франция и Полша, дори сред избирателите на лявоцентристките партии, показа ново проучване, проведено в трите страни.
През 2023 г. страните от ЕС и Европейския парламент приеха фактическа забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. чрез намаляване на разрешените емисии от ауспуха до нула, с изключение само за автомобили, работещи изключително с климатично неутрални горива, на които изпълнението все още не е приключило, предава Euractiv.
Тази политика, широко известна като „забрана на двигатели с вътрешно горене“, е най-малко популярната мярка за климатична политика от списък с 40 опции, предложени в проучване на изследователи от Оксфордския университет, Хумболтовия университет в Берлин и Hertie School Berlin.
Проучването даде възможност на 15 000 респонденти в Германия, Франция и Полша да оценят множество климатични политики в сравнение по двойки, за да създадат класация по популярност сред потенциалните мерки.
И в трите страни забраната за автомобили с двигатели с вътрешно горене е класирана на дъното, следвана от мерки като повишени такси за CO2 (Германия, Полша), както и пътни такси за всички автомобили с изключение на електрическите (Франция).
Недоволството от забраната на двигателите с вътрешно горене е най-високо сред гласоподавателите на крайната десница, но се разпространява и между останалите политическите лагери, което го прави най-малко популярната опция и сред потенциалните избиратели на лявоцентристки партии като германската SPD, полската Lewica и Френската социалистическа партия (всички от групата на S&D).
За разлика от дясноцентристките и крайнодесните партии, лявоцентристката група S&D в Европейския парламент винаги е подкрепяла мярката, твърдейки, че е необходимо да се постигне климатична неутралност в целия ЕС до 2050 г. и да се предостави необходимата яснота на производителите на автомобили, които съответно да се съсредоточат в производството на електрически автомобили.
Дясноцентристката ЕНП вече премахна обещанието да върне забраната „възможно най-скоро“ от окончателния си манифест за европейските избори през юни, приет на партиен конгрес миналата седмица.
Йенс Гизеке, главният преговарящ на ЕНП по правилата за CO2 за автомобили, заяви, че
краят на двигателите с вътрешно горене ще бъде преразгледан при всички положения“.
Популярни мерки, които не засягат потребителите
От другата страна на спектъра от мерки, класирани като най-популярни, включват по-високи държавни инвестиции в обществения транспорт (Германия), преход към екологосъобразно отопление в обществени сгради (Франция, Полша) и други мерки, които поставят тежестта върху публичните власти и големите корпорации, а не върху потребителите.
Продължаваме да виждаме широк спектър от мерки, които хората намират за по-добри от това да не правят нищо по отношение на политиката за климата“, обясни Нилс Редекер от Hertie School Berlin, когато представи първите резултати от проучването.
Този спектър е силно доминиран от зелени инвестиции и мерки на индустриалната политика. Съществуват и редица регулаторни интервенции, които са популярни, например неща като екологични стандарти за производство на енергия, зелени стандарти за индустрията, но също и много целенасочени интервенции като забрана на полети на кратки разстояния или частни самолети. Регулирането би било популярно особено когато не засяга пряко хората във всекидневието им“, добавя Редекер, който е съавтор на доклада.
Без негативна реакция
Авторите на доклада все пак отхвърлиха впечатлението за широка отрицателна реакция срещу мерките на политиката в областта на климата, твърдейки, че
дори след пет години на сериозна европейска политика, съсредоточена върху регулирането на климата, и въпреки високата инфлация, трудният икономически контекст и неотложните проблеми със сигурността, повечето избиратели все още биха подкрепили по-амбициозна политика в областта на климата. Европейска предизборна кампания, в която партиите се опитват да се наддават една друга за това кой ще намали най-много своите климатични амбиции, просто би поставила погрешна диагноза на позицията на избирателите по въпроса“, предупредиха те.
Вместо това авторите изразиха надежда за по-голям фокус върху публичните инвестиции, като например чрез общоевропейски фонд за индустриална политика, който би могъл да се съсредоточи върху екологичните инвестиции, но също така да се стреми към намаляване на икономическата зависимост от трети страни и защита на конкурентоспособността на европейските индустрии.