Чрез ежедневните ни избори и покупки ние насърчаваме компаниите да произвеждат продукти и да предоставят услуги, които улесняват живота ни. До скоро бих се определила като един от онези хора, които просто консумират. Въпреки че имам няколко допълнителни чифта обувки и дрехи, които стоят в гардероба, никога не съм изпадала в крайности. Всъщност в момента се уча как да се адаптирам в свят, в който всичко е на разположение и не изисква много усилия да го получиш. Затова приемането на един по-минималистичен подход във всичко, което правя, е едно от решенията за справянето с модерния консумеризъм, ограничавайки изборите си, които правя.
Но как едно такова мое решение би повлияло на компаниите, които имат множество клиенти и пазари, на които да предлагат стоките си? Макар и тази моя практика да звучи сякаш съм сама в този процес на трансформация, истината е, че все повече хора се стремят към по-осъзнат и по-устойчив начин на живот, в който имат достъп до чист въздух и природа и възможности за развитие на уменията си. За тази група хора грижата за околната среда е водеща и затова изборите, които правят са свързани с това как са произведени продуктите, какъв са въглеродният и воден отпечатък при производството им и какви ресурси са използвани, за да бъде произведен даден продукт. Други се фокусират върху икономическия аспект, как да направят бизнеса по-устойчив и по-добър към хората и планетата. Последната група представлява хора като мен, които поставят хората в центъра.
Нашите избори и действия
В последно време предприемам по-осъзнати действия, за да стана по-адаптивна и издръжлива за бъдещето. Също така правя по-разумни избори по отношение на покупките си, които се разширяват отвъд ароматното ми кафе, което пия всяка сутрин или парчето шоколад, на което се наслаждавам следобед. Питам се колко ли живота за засегнати от тези мои избори? Но досега винаги съм смятала, че моите избори подпрепят икономиката, създават работни места и така допринасям към подобряването на стандарта на живот на хората.
Моят наивен поглед се промени и днес се питам: „Колко уязвими хора са участвали в производството на моята ароматна чаша кафе и вкусния шоколад?“ Едва ли ще спра да се наслаждавам на нещата, които обичам, но определено чувствам една по-голяма сила като потребител и ще бъда по-активна в търсенето на отговорите за производствените процеси и как моите днешни избори гарантират, че няма експлоатация и дискриминация на уязвими хора във веригата на доставките.
Все по-често срещам хора като мен, които споделят моята философия на „по-малкото е повече” и прилагат принципите на „намаляване на избора“. Дали правата на потребителите са част от правата на човека е тема, която изисква допълнителен анализ. Заключението е, че чрез изборите ни днес и упражняването на правата ни като клиенти, имаме силата да допринесем към положителни промени и отговорно бизнес поведение, които са фокусирани върху грижа за планетата и уважение към хората.