02.09.2024

Изменението на климата променя пазара на пенливо вино в Европа

Променящите се потребителски навици и изменението на климата проправят пътя за нови производители на пенливо вино, като Обединеното кралство и Швеция, да предизвикат хегемонията на традиционните играчи и да получат дял от пазара, предава Euractiv.

В последно време манията по Prosecco и Spritz наруши установените навици за консумация на вино.

„Този ​​„просеко ефект“ ускори потреблението на пенливи вина в Европа“, обяснява Едуард Касане, говорител на Националната федерация на производителите и преработвателите на креман във Франция.

Пенливи вина като испанското Cava и френското Crémant de Loire също се възползваха от този скок в търсенето. Френският производител отбеляза безпрецедентен ръст от 5,7% в сравнение с 2022 г., като през 2023 г. са произведени 108 милиона бутилки.

„Това е вино, което отговаря на новите модели на потребление; то е достъпно и по-малко алкохолно от традиционните пенливи вина“, добавя Касане.

Достъпността е ключова при високата инфлация. Например, докато традиционното пенливо вино като шампанското струва между 25 и 50 евро във Франция, бутилка Crémant струва по-малко от 20 евро. Същото важи и за Prosecco или Cava.

Не само продажбите на традиционно пенливо вино са намалели, но и общата консумация на вино в Европа също намалява. Между 2010 г. и 2020 г. потреблението на вино е намаляло с 24%, като Европейската комисия очаква допълнителен годишен спад от 0,2% от 2020 до 2031 г. За разлика от тях, продажбите на нови пенливи вина процъфтяват.

Тенденции

В Испания Cava постави нов рекорд през 2023 г. с 252 милиона произведени бутилки, 3,9% увеличение спрямо 2022 г. и 10,6% ръст на стойността, според официалния уебсайт на испанското вино.

По подобен начин в Италия пенливите и белите вина вече представляват повече от една четвърт от общия износ на вино по стойност (885,1 милиона евро годишно), с 9,1% увеличение през първите пет месеца на 2024 г. в сравнение с 2023 г.

Според данни на Евростат от 2017 г. до 2021 г. износът на извъневропейски пенливи вина нараства средно със 7% годишно. Най-големите пазари са САЩ (31%) и Обединеното кралство (28%).

През 2021 г. износът достигна 636 милиона литра, ръст от 29% след спад от 6% през 2020 г. поради COVID-19. Просеко (43%), шампанско (15%) и кава (10%) представляват лъвския дял от износа.

Изменението на климата помага на новите конкуренти

Нарастващото търсене на пенливо вино и изменението на климата привличат нови конкуренти от Северна Европа.

„Гроздето за пенливи вина обикновено се бере по-рано, преди да узрее напълно, за да се поддържа киселинността“, обяснява Жан-Марк Тузар, изследователски директор във Френския национален институт за селскостопански изследвания (INRAE).

Това, съчетано със затоплящия се климат в Европа, прави производството на пенливо вино по-осъществимо в по-хладните региони. Конкретни сортове грозде също могат да помогнат. Например Solaris, сорт грозде, разработен в Германия през 1975 г., се адаптира добре към по-хладен климат.

В Швеция лозята Särtshöga в момента произвеждат 5000 бутилки със Solaris и планират да достигнат 10 000 до 2026 г. Скандинавската страна наскоро подписа договор с английски производители за внос на тяхното пенливо вино, за да отговори на вътрешното търсене и да разнообрази асортимента си.

„В Северна Европа консумацията на пенливо вино вече е добре установена, а изменението на климата отваря нови перспективи за производителите“, отбеляза Тузар, който провежда проучвания за перспективите за 2050-2070 г.