Европа има много силни страни, включително своята мощ в научноизследователската и развойна дейност и големите си фондове от пенсионни спестявания. Нараства обаче безпокойството, че континентът не успява да превърне тези качества в прогрес и растеж. В резултат на това Европа изостава от САЩ и Китай в ключови области като цифровизацията и иновациите.
Това пише в свой анализ в Euractiv Франк Амберг, член на Съвета на платформата за ограничени партньори в Invest Europe и управляващ директор в AltamarCAM Partners.
За да се справят с това, европейските политици очертаха своите амбиции за повишаване на конкурентоспособността. В рамките на целта на ЕС за просперираща и конкурентоспособна Европа са специфични приоритети за зеления и цифровия преход, включително енергиен съюз и инвестиции в променящи играта дигитални технологии. Има и приоритети за подобряване на способностите в областта на AI, технологиите с нулева мрежа и укрепването на технологичния суверенитет на ЕС.
Всичко започва с инфраструктурата
Всички тези амбиции започват с инфраструктурата. Повече производство на енергия от възобновяеми източници, което може да осигури по-евтина, както и по-сигурна и устойчива енергия, повече инфраструктура за подпомагане на електрификацията на индустрията и транспорта, по-стабилни цифрови мрежи и повече капацитет на центрове за данни.
Доклад, публикуван през септември 2024 г. от Марио Драги, бивш президент на Европейската централна банка и бивш министър-председател на Италия, подчертава мащаба на предизвикателството. Той очерта необходимостта от инвестиции в размер на 800 милиарда евро, за да се върне ЕС в правилния път, от които 450 милиарда евро са необходими за чиста енергия и електрификация на транспорта и мобилността.
Това мащабно искане за финансиране в инфраструктура трябва да бъде разгледано, тъй като никога няма да има достатъчно публични средства за финансиране на инвестиционните нужди на Европа. Но има повече от достатъчно частни инвестиции. Данните на Invest Europe показват как се е развила европейската индустрия за частен и рисков капитал. В края на 2023 г. фондовете са управлявали 1,15 трилиона евро капитал. Освен това индустрията се е удвоила по мащаб от 2017 г. насам. Капиталът тече там, където е необходим и където може да направи най-добрата възвръщаемост, съобразена с риска. Растежът на европейския частен капитал е окуражаваща индикация за това как може да се развие индустрията на частните инфраструктурни фондове.
Силна възвръщаемост
Както при другите форми на частен капитал, европейската частна инфраструктура осигури на инвеститорите силна възвръщаемост. Фондовете генерираха възвръщаемост от 9,57% и 10,89% съответно за 10 и 15-годишни времеви хоризонти. Тези възвръщаемости се движат от привлекателни основни характеристики. Инфраструктурните проекти, насочени към цифровизация и декарбонизация – точно като тези в социалната инфраструктура или транспорта, включително летища, както и пътни и железопътни мрежи – са основни активи. Като такива, те се възползват от дългосрочни стабилни и предвидими парични потоци въз основа на дългосрочни договорени приходи. Тези договори често са свързани с инфлацията, осигурявайки буфер срещу нестабилността на пазара, на която сме свидетели през последните години. Резултатът е клас активи с огромна инвестиционна нужда, който се възползва от завидна структура риск-възнаграждение.
Стратегическите приоритети на ЕС, като например Зелената сделка, която задейства повече от 175 директиви и регламенти за установяване и разширяване на инвестициите в чиста енергия, иновациите в областта на климатичните технологии и ценообразуването на въглеродните емисии, осигуряват стабилна основа за дългосрочни инфраструктурни инвестиции. Те обаче трябва да бъдат придружени чрез действия за увеличаване на потока на частния капитал. Завършването на Европейския съюз на капиталовите пазари и мерките за привличане на повече чуждестранни инвестиции са от съществено значение за всички цели на ЕС. Invest Europe също призова за конкретни мерки за защита и насърчаване на инвестициите в инфраструктура. Те включват създаването на европейска инфраструктурна стратегия, предназначена да стимулира частната инфраструктура, както и форум на високо ниво, обединяващ инвеститори и регулатори за насърчаване на разбирането за това как публичните финанси могат да бъдат най-добре използвани за привличане на частно финансиране в проекти с висока стойност. Както при всички действия, скоростта и мащабът на амбицията са от съществено значение, ако континентът иска да постигне целите си.
Разширяването и модернизирането на европейската инфраструктура е огромно и неотложно предизвикателство. Това е и огромна възможност за частния капитал. Активите, които са централни за зеления и цифров преход, са от съществено значение за бъдещето на континента и представляват стабилни дългосрочни инвестиции. Инфраструктурата е гръбнакът на голяма част от европейската дейност – а частният капитал е в добра позиция да помогне за предоставянето на иновативната, конкурентоспособна и устойчива Европа, от която се нуждаем. Заслужава си инвестицията.