01.10.2024

Италия разследва Shein за подвеждащи екологични твърдения

Италианският орган за защита на конкуренцията обяви, че е започнал разследване срещу оператора на уебсайта на глобалния моден онлайн търговец на дребно Shein Infinite Styles Services Co заради евентуални подвеждащи рекламни твърдения, направени на сайта относно екологичната устойчивост на облеклото с марката Shein, съобщава esgtoday.com.

Според регулатора разследването е фокусирано върху екологични твърдения в няколко секции на уебсайта, включително “#SHEINTHEKNOW”, “evoluSHEIN” and “Social Responsibility”. Органът твърди, че компанията се “опитва да създаде образ на устойчиво производство на своите дрехи чрез общи, неясни, объркващи и подвеждащи екологични твърдения относно кръговост и качество на продуктите и тяхното отговорно потребление, за да се възползва от повишената чувствителност на потребителите към техния избор на потребление и въздействието му върху околната среда.

Сред обвиненията, разследвани от италианския регулатор, е представянето на колекцията „evoluSHEIN“, декларирана като „устойчива“ от компанията. Твърденията могат да подведат потребителите по отношение на използването на „зелени“ влакна и пропускане на информация за нерециклируемостта на облеклото.

Органът също така посочва, че компанията подчертава ангажимента си към процеса на декарбонизация на своите дейности, а докладите за устойчивост на Shein за последните няколко години показват значително увеличение на емисиите на парникови газове. Модният гигант си постави цели за климата през 2022 г., включително цел за намаляване на емисиите от веригата на стойността на Обхват 3 с 25% до 2030 г.

Действия на ЕС срещу “greenwashing”

Регулаторите и законодателите на Европейския съюз са предприели поредица от действия, насочени към справяне с “greenwashing” и защита на потребителите от подвеждащи твърдения за устойчивост. Европейската комисия въведе поредица регламенти, ориентирани към потребителите, включително Директива за екологични твърдения, определяща изисквания за компаниите да обосновават и проверяват твърдения и етикети по отношение на екологичните характеристики на продуктите и услугите и екодизайна и да подобрят информацията относно екологичната им устойчивост.

Неотдавнашно проучване на Комисията установи, че повече от половината екологични твърдения на компании в ЕС са неясни или подвеждащи, а 40% са напълно необосновани.

Модният сектор е подложен на натиск да се заеме с въздействието на своите дейности върху климата и околната среда и да се справи с подвеждащите зелени твърдения в рекламите си. ЕК предложи правила, насочени към подпомагане на устойчивото управление на текстилните отпадъци и възлагане на отговорността за пълния жизнен цикъл на текстилните продукти в ръцете на производителите, отбелязвайки, че само 22% от текстилните отпадъци след употреба се събират за повторна употреба или рециклиране. Остатъкът често се депонира или изгаря, а потреблението на текстил има четвъртото най-голямо въздействие върху изменението на климата и околната среда. То е един от основните фактори, влияещи върху използването на водата и земята, както и върху емисиите на парникови газове.

В Обединеното кралство Органът за конкуренция и пазари (CMA) е съсредоточил по-голямата част от усилията си за екологизиране досега върху модния сектор.