Преди десет години ескалиращата климатична криза се намираше на ниско място в списъка с приоритети на Китай. Отчитайки приблизително 11,9 милиарда метрични тона емисии само през 2023 г., страната е най-големият световен източник на CO2 от 2006 г. насам – с емисии, удвоени от тези на следващия най-голям въглероден замърсител САЩ. Но днес Китай е и най-големият световен износител на електрически превозни средства (EV). С изумителните 13 300% увеличение на производството между 2017 г. и 2023 г., страната се превърна в хегемон в сектора, предава Евронюз.
Според последния доклад на Международната агенция по енергетика (IEA) Китай е продал над 1,2 милиона електромобила в чужбина само през 2023 г., като Европа е основна дестинация за превозните средства. Въпреки че въглеродните емисии на страната продължават да се покачват, бързото разширяване на Китай към алтернативната енергия налага обмисляне не само на това какво може да означава това за пазара на електромобили в Европа, но и за климата в по-широк план.
Как Китай успя да доминира пазара на EV?
Доминирането на Китай на пазара на електромобили се очаква отдавна. Технологията за електромобили се превърна в инвестиционен приоритет още през 2001 г. и беше ускорена от щедри държавни субсидии, предлагани на компании за електромобили, произвеждащи автобуси и автомобили. Правителството имаше достатъчно стимули да даде приоритет на разширяването на EV сектора. Особено за силно засегнатите градски райони, инвестициите в пазара на електромобили обещават решение на тежките проблеми със замърсяването в Китай; емисиите от транспортния сектор преди това представляваха 10% от общите за страната. Отвъд това, опората в сектора на електромобилите позволи на Китай да намали зависимостта си от вносен петрол, укрепвайки енергийната сигурност на страната.
С несравним опит в производството и батериите, Китай беше готов да доминира на пазара на EV. Контролирането на близо 70% от редкоземните елементи, необходими за батериите за електромобили, дава на страната значителни предимства в разходите и достъпа. Но Китай също така се адаптира добре към местните пазари, като коригира ценовите модели, партнира си с местни фирми и предоставя системи за забавление в автомобила, които отговарят на местните езици и културни предпочитания.
Как Европа отговори на предизвикателството на Китай?
Докато големите инвестиционни усилия на Китай в сектора на електромобилите могат като цяло да се считат за положителни за климата, Европа реагира с комбинация от загрижени и стратегически мерки. През октомври 2024 г. ЕС наложи нови мита до 35% върху китайските електромобили в допълнение към съществуващото мито от 10%.
Това доведе до значителни разриви в рамките на ЕС. Франция, например, подкрепи решението като знак на защита на местната си автомобилна индустрия. Германия, която държи значителни пазарни дялове в Китай, изрази загриженост за потенциална търговска война. Преговорите между двете сили продължават.
Според Лука Юбанк, мениджър на транспортната програма в независимия мозъчен тръст за климата InfluenceMap, европейското производство на електромобили е малко вероятно да се ускори без амбициозни климатични политики за автомобилите в ЕС.
Какво означава доминацията на Китай за климата?
Доминирането на Китай на пазара на електромобили може да бъде приветствано като добра новина за действия в областта на климата. Производствената мощ на страната е движеща сила зад бързото приемане на достъпни електромобили в световен мащаб, което представлява 50% от световното производство на електромобили.
Опитът в производството на батерии и иновациите оставя Китай в добра позиция да ускори подобренията в EV технологията, правейки ги по-жизнеспособни и привлекателни алтернативи на автомобилите, работещи с изкопаеми горива в световен мащаб.
Но екологичните последици от господството на Китай в сферата на електромобилите остават сложни. Ако не се управлява устойчиво, контролът на Китай върху критичните материали за батерии може да доведе до допълнителни щети върху околната среда под всякаква форма, от интензивни минни практики до допълнително замърсяване на водата и въздуха.
Производството на самите превозни средства също не е безпроблемно – по-специално производството на батерии генерира по-високи емисии в сравнение с конвенционалните превозни средства, създавайки въглероден дълг, който отнема значително време за компенсиране.
Бързото внедряване на достъпни електромобили е мощен инструмент срещу емисиите от транспорта. Но внимателното управление на този преход е от съществено значение – иновациите трябва да бъдат съчетани с устойчиви практики, които гарантират, че пътят към по-екологичен транспорт не създава допълнителни екологични проблеми.