С идването на деня на президентските избори в САЩ много европейски инвеститори се тревожат за бъдещето на зелената икономика и на Америка, и на Европа.
В момента САЩ и Обединеното кралство са ключови пазари за европейските хибридни и електрически превозни средства. Износът скочи от едва 2% през 2017 г. до 26% през 2023 г. и сега се смята, че възлиза на почти 7 милиарда евро, предава Евронюз.
Кандидатът на републиканците Доналд Тръмп предложи 10% данък върху вноса на всички произведени в чужбина стоки и 100% данък върху всички вносни превозни средства, ако спечели изборите.
Инвеститорите се притесняват, че това обещание може да застраши растежа на пазара на електрически и хибридни автомобили, като същевременно увеличи вече нарастващата конкуренция от китайски продукти.
Европейските продукти вече са в неизгодно положение спрямо тези, произведени в САЩ, които се възползват от огромни субсидии, въведени от Закона за намаляване на инфлацията.
Какво ще е бъдещето на Закона за намаляване на инфлацията?
Законът за намаляване на инфлацията, подписан от президента Джо Байдън през 2022 г., наля 220 милиарда долара в чиста енергия.
Знаковият закон за климата доведе до скок на продажбите на произведени в САЩ електрически превозни средства с 55% за една година, движен от данъчни облекчения и федерални стимули. Този закон разшири данъчните кредити: до $7,500 за купувачи на нови чисти превозни средства и до $4,000 за закупуване на използвани чисти превозни средства.
Законът за намаляване на инфлацията е най-значимото действие, предприето от Конгреса на САЩ относно чистата енергия и изменението на климата в историята на нацията. Зеленият преход обаче все още е в началото и пазарът на електрически превозни средства в САЩ все още не е стабилен.
„Ще отнеме поне до 2030 г., за да улесним закупуването на тези превозни средства и да осигурим системна поддръжка. Имаме поне още пет години, преди пазарът да се стабилизира. Ако САЩ спрат да подкрепят електрически превозни средства, това ще бъде голям проблем“, казва Лю Фултън, директор на енергийните фючърси в Калифорнийския университет Дейвис.
Кандидатът на демократите Камала Харис посочи, че планира да продължи да подкрепя Закона за намаляване на инфлацията, ако спечели, поддържайки подкрепата за зелени технологии, произведени в САЩ.
Тръмп не е привърженик на закона за климата и каза, че ще го демонтира, като същевременно анулира всички неизразходвани средства съгласно „погрешно наречения Закон за намаляване на инфлацията“.
Продължаващата подкрепа за Закона за намаляване на инфлацията и стабилизирането на американския пазар вероятно ще направят закупуването на зелени технологии от Европа по-скъпо. Тъй като вносните електромобили съставляват 30% от пазара на електрически превозни средства в САЩ, планираните от Тръмп данъци върху вноса вероятно ще засегнат и европейските производители.