03.07.2024

Как Европейският съюз се бори с грийнуошинга?

Новите мерки на ЕС за борба с грийнуошинга имат за цел да предизвикат компаниите, които насърчават така наречените устойчиви продукти, предава Евронюз.

Грийнуошингът е опит на компания да представи своите продукти като по-екологични, отколкото са. Използваните методи са много и разнообразни: неоснователно използване на екомаркировка, неясна терминология за устойчивост без истинско значение и неточни обещания за производство, което е съобразено с въглеродните емисии.

За да се бори с тази тенденция, Европейският съюз въвежда директива, предназначена да ограничи злоупотребите и да предостави по-добра рамка за различните екомаркировки, които наводниха пазара през последните години.

Надеждни ли са екоетикетите?

Европейският съюз реагира на загрижеността относно грийнуошинга и измамни твърдения за околната среда.

През 1992 г. екомаркировката на ЕС е създадена, за да помогне на потребителите, търговците на дребно и бизнеса да направят по-устойчив избор.

През март 2023 г. Европейската комисия предложи директива, която да гарантира, че екологичните твърдения са надеждни, сравними и проверими в целия ЕС.

Твърде много етикети, недостатъчно контрол

На въпроса за легитимността на екоетикетите, намерени на рафтовете на белгийски супермаркет, потребителите не изглеждаха убедени.

“Вярвам ли им? Не винаги, честно казано”, призна един клиент. „Имаме твърде много информация, трудно е да разберем всичко“, каза друг. Друг купувач подчерта непрозрачността на сегашната система: „Ако наистина искате да знаете какво въздействие ще има върху околната среда, трябва да направите истинско проучване. Не е лесно да разберете какво означава всеки етикет. Много е объркващо. “

Но правилата ще се променят в цяла Европа от 2026 г., след приемането на нова директива, насочена към по-добра защита на потребителите срещу грийнуошинга.

Определени надписи вече няма да бъдат разрешени върху етикетите, както обяснява Мириам Тиман, служител по устойчиво потребление в Европейската организация на потребителите:

„Много неясни твърдения вече няма да бъдат разрешени. Така че няма да можете просто да кажете „еко“ или „зелено“, ще трябва да сте по-конкретни. Ще трябва да можете да докажете, че продуктът като цяло е екологичен, а не само един от неговите аспекти“, обяснява тя.

Но ЕС иска да отиде още по-далеч. Целта е да се гарантира, че екологичните твърдения са систематично обосновани и проверени. Това е предмет на друга директива, която все още се обсъжда.

„Основната идея е, че преди да използва зелен етикет, търговецът на дребно трябва да събере всички доказателства в подкрепа на истинността на своите твърдения. Освен това независим проверител ще трябва да гарантира, че доказателствата са правилни и достатъчни, за да изпълнят всички изисквания на директивата“, казва още Тиман.

По примера на европейската екомаркировка

За Тиман европейската екомаркировка, създадена преди повече от 30 години от Комисията, е моделът, който трябва да се следва.

Този сертификат, който е присъден на почти 100 000 продукта и услуги в ЕС, подлежи на строг контрол, който гарантира спазването на екологичните стандарти и устойчивото развитие.

„Всяка компания, която кандидатства за екомаркировка на ЕС, представя всички документи на независим проверител, който гарантира, че продуктът отговаря на изискванията на етикета“, обяснява Тиман.

Glowi, водеща компания в белгийския сектор за почистване на дома, избра да сертифицира собствените си почистващи продукти от съображения за безопасност.

„С бъдещите разпоредби тези етикети стават все по-важни“, казва Джудит Уитърс, мениджър ESG и разнообразие в Glowi, който признава, че в момента има твърде много различни етикети.

Кой е отговорен за наблюдението на съответствието?

В борбата си срещу грийнуошинга ЕС се подпомага от няколко европейски организации, които проследяват измамни искове.

Такъв е случаят с ACM в Холандия, който превърна устойчивостта в основен приоритет, предприемайки действия срещу гигантите в енергийната и авиокомпаниите, особено тези, които насърчават „въглеродната неутралност“ на своите продукти и услуги.

ACM наскоро предупреди и Booking.com, водещата компания за ваканционни резервации. Оттогава знаците на компанията „Устойчиво пътуване“ са заменени на сайта от нова програма за устойчивост, базирана на сертифициране от трета страна.

„Искаме да улесним пътниците да правят екологичен избор. Сертификатите на трети страни идват от специализиран орган, който създава набор от стандарти, които позволяват едно място за настаняване да се счита за устойчиво“, обяснява Даниел Д’Силва, ръководител на отдела за устойчивост в Booking.com.