15.11.2024

Как корпоративните уебсайтове и социалните мрежи да бъдат по-достъпни за хора със зрителни ‎увреждания?‎

За хората със зрителни увреждания, „четенето“ на уебсайтове и публикации в социалните мрежи чрез четец за достъпност е още по-сложно отколкото човек, който не е ползвал такъв четец, би предположил. Това е така, защото едва 3% от сайтовете и 14% от публикациите са наистина достъпни.

Подобряването на достъпността е в полза на всички ползватели. В следващите редове следват съвети за подобряване на четимостта. Това са малки промени, които имат голямо влияние.

Важна информация в и извън визуализацията

Понякога важна информация за бизнеса се споделя в социалните мрежи под формата на визуализация. Но ако в текста на публикацията не е написано ключовото послание, тогава четците на хората със зрителни увреждания разчитат само „визуализация – няма придружаващ текст“ и информацията остава скрита за тях.

Хаштагове

Хаштаговете, които се използват за да се проследи дискусията в социалните мрежи по дадена тема, по правило трябва да се изписват слято. За да бъде подобрена четимостта, трябва всяка отделна дума, макар изписана слято, да започва с главна буква. Това улеснява хората и повишава вероятността посланието да бъде разчетено и възприето.

Емотиконите

Емотиконите, малките картинки, които изобразяват емоции в социалните мрежи, се „прочитат“ описателно от четеца. За подобряване на достъпността, препоръчва се поставянето им в края на изречението или параграфа. Така информацията остава консистентна, а не накъсана.

Поредицата от емотикони също обърква четците и ги кара да ги „изговорят“ доста хаотично, което отнема от силата на съобщението.

Линковете

Добра практика е да се използват описателни линкове. Това означава да се ограничи използването на бутони като „Щракнете тук“. Алтернативно, ключовите думи могат да бъдат изписани върху бутона. Например ако ресторант иска да насочи клиентите си към подсайт на тяхната страница, може да наименова бутона „научете повече за новото ни меню“.

Форматирането

Доброто форматиране подпомага четимостта както за ползвателите на четец, така и за потребителите, които не се нуждаят от такъв. Ако има таблица с информация, по-добър вариант за достъпност е колонките да са вертикални. Това е така, тъй като четците прочитат информацията ред по ред, от ляво на дясно, и на човека със зрително увреждане се налага да запомни целия ред с информация. При вертикалната подредба това става по-лесно.

При формуляри, не бива да има полета от типа на „задължителните полета са маркирани в червено“. По-добър вариант е да пише „задължително поле“ на всяко такова поле, а допълнително може да има и цветово разграничение.

Субтитри на видеата

Субтитрите на видеата помагат не само на хората със зрителни увреждания. Те правят материала по-достъпен и за хората, чийто роден език не е този от клипа и може произношението на говорителя да ги затруднява. За хората, които гледат видеото в обстановка, в която не е удобно да пуснат звука, или са заобиколени от много шумове, субтитрите също са от голяма помощ.

Подобряването на достъпността на съдържанието на уебсайтовете и в социалните мрежи е от полза за всички потребители. Малките усилия могат да доведат до значителни резултати.