В ситуации, в които екипа работи добре, но един от членовете изрича шега, свързана с расата или културата на някого, с която засяга друг в екипа, представител на групата, с която е направена шегата. Въпреки че вмятането е целяло да развесели екипа, настроението внезапно се променя. Какво може и трябва да направи мениджърът в такава ситуация?
Да вземе отношение веднага
Да не се реагира на такъв тип шеги е равностойно на съгласие с този, който си е позволил да обиди колега с коментара си. Най-лошото, което мениджърът може да направи, е да не вземе отношение и просто да продължи напред. Вместо това, може да използва ситуацията и да покаже на екипа как е по-подходящо да се държат в компанията на колегите си.
Техниката STOP
Ленора Билинг-Харис, експерт в областта на многообразието, равнопоставеността и включването, е разработила техниката СТОП, която може да се прилага в моменти когато човек стане свидетел на микроагресии. Първата стъпка е да се отбележи неуместното поведение, тъй като е възможно човек да не осъзнава, че това, което казва, е обидно за някого. Да се обърне внимание какво трябва да се промени, но без това да се случва с нападателен тон или с ответни обиди.
Стъпка номер две е да каже как тази шега кара засегнатия да се почувства. Ако колега шеговито е нарекъл друг колега „глупав“, може да се акцентира, че такива вмятания създават усещане за пренебрежение и карат хората да се чувстват неоценени.
Третата стъпка е осигуряването на опции. В допълнение на това да се акцентира върху какво не бива да прави, може да се дадат предложения как поведението да се подобри. Например, може да се каже, че друг път може да се използва друга дума, или да помоли за повече подробности преди да „сложи етикет“ на човека или идеята като „глупава“.
Последната, четвърта стъпка от тази техника е подчертаването на положителния резултат, до който ще доведе промяната в поведението. „Вярвам, че ще работим по-добре заедно и ще постигнем повече, ако се уважаваме“ е добър начин за приключване на аргументирането по темата.
На четири очи
Ако моментът да се направи забележка не е бил уместен, или ако поведението се повтаря въпреки, че мениджърите са реагирали на шегата своевременно, тогава добра стратегия е да се повогори с човека на четири очи.
Мениджърите трябва да създадат среда в екипа, в която членовете да могат да говорят с тях когато поведението на другите ги засяга и им пречи да работят за целите на компанията. Това подобрява принадлежността и създава работна среда, в която всеки може да бъде своето автентично аз.