14.08.2024

Как най-влиятелните компании в света се справят по отношение на социалните индикатори?

Първият по рода си „социален бенчмарк“ на World Benchmarking Alliance (WBA) измерва как най-влиятелните компании в света, познати още като SDG 2000, се справят по отношение на социални индикатори като спазване на човешки права, осигуряване на достойни условия на труд и етично поведение.

Безспорна е ролята на глобалния бизнес в постигането на Целите за устойчиво развитие (SDG). Списъкът на SDG 2000 разглежда 2000 най-влиятелни компании в света, които ще бъдат ключови играчи в света и затова как те се представят спрямо различните индикатори за устойчивост.

Измерването на различни стандарти и бенчмаркове служи като възможност за компаниите да покажат къде се намират в т.н. „състезание към върха“, а за други е възможност за мотивация или търсене на отговорност.

Резултати

Компаниите са оценени спрямо „Рамката за социална трансформация“, която показва приносът на най-влиятелните компании към социална трансформация и приложението на принципа „да не бъде никой изоставен или забравен“. Рамката включва 12 индикатора, групирани в 3 основни групи:  човешки права, достойна работа и етично поведение. Максималният брой точки в Социалния бенчмарк е 20, като резултатите показват, че представянето на компаниите е средно около 20% в трите категории.

Само около 10% процента от компаниите или около 200 компании са на път да изпълнят изискванията за зачитане на човешките права, предоставяне на достойни условия за труд и етично поведение. Разглеждайки най-добре представените компании може да се заключи, че те са поели активен ангажимент за зачитане на човешките права, като са имплементирали поне един от елементите от процеса  за надлежна проверка. Тези компании показват, че спазването на човешките права и осъзнаването за въздействието им върху хората са в основата на социално отговорното бизнес поведение.

98% от компаниите, включително и топ 10% показват слаби резултати по отношение на достойна работа и по-конкретно липсата на данни за разликите в заплащането между половете. Също така няма данни за безопасността на работното място и инцидентите на работното място. По отношение на отговорното бизнес поведение 65% от компаниите нямат публичен ангажимент за защита на личните данни на служители и потребителите. По отношение на данъците, 90% от компаниите не разкриват информация за корпоративен данък в различните юрисдикции, в които развиват дейността си.

Неравенства и бедност

Имат ли роля тези компании с намаляването на неравенствата и бедността или това е роля на държавите? Предвид значителното въздействие, което тези компании имат, заключението е, че компаниите играят ключова роля чрез прозрачност и ангажимент за грижа за хората и опазване на ресурсите.

Следващият Социален бенчмарк ще бъде измерен през 2026 г. Интересно е какви ще бъдат промените и дали нарастващите регулации всъщност ще подобрят показателите и живота на хората или ще наблюдаваме стремеж за съответствие и доклади без значима промяна в дейността на компаниите.