Декарбонизирането на индустриите никога не е било по-належащо, предвид бързо нарастващите предизвикателства, свръзани с климата. Внедряването на чисти технологии и спазването на ESG стандартите пък се превръщат в основни двигатели за устойчив растеж и конкурентоспособността на бизнеса в днешната динамична среда.
Какви са предизвикателствата и възможностите пред компаниите, които се стремят към нулеви емисии? Наталия Мулин Агиар, мениджър изпълнение на оперативните програми, свързани с екологична устойчивост на Филип Морис Интернешънъл (ФМИ) разказа за успешното въвеждане на устойчивата стратегия на компанията, давайки ценни съвети въз основа опита на ФМИ по време на Green Transition Forum в Баку, който за първи път се провежда в рамките на глобалната среща на върха за климата COP 29.
“От гледна точка на ФМИ, а това до голяма степен важи и за всички други бизнеси, отправната точка е да се разбере какъв смисъл и тежест носи климатичната тема за нашия бизнес, за нашите собствени операции и клиенти. За нас климатът е съществен предмет и следователно е внедрен в цялостната ни корпоративна стратегия. Това става посредством няколко действия – на първо място климатът е включен в стратегията ни за компенсации на ръководните органи на най-високо ниво, тоест какво възнаграждение ще получат управляващите на компанията има пряка връзка с представянето ни по темите за устойчивост, които следим и докладваме. Така даваме сигнал, че поетите ангажименти на практика трябва да бъдат изпълнени. Също така стратегията ни се базира изключително много на научни аргументи. Посредством сигурността, която ни дава науката, стигаме до друг важен момент – спокойно може да представим нисковъглеродната ни стратегия пред обществото. Всичко е прозрачно – как изчисляваме и докладваме емисиите си. За 2025 г. сме си поставили изключително амбициозни цели относно намаляването на емисии. Вече сме направили значителни инвестиции за това как да измерваме нашето влияние върху климата. Но не е достатъчно само да измерваме влиянието, трябва да го разбираме много добре и да сме в състояние да го комуникираме правилно вътре в самата ни компания. Това е много важно, съобщенията трябва да се движат в двете посоки – и навън, но и навътре”, категорична е тя.
Изчисляване на въглеродните емисии
Наталия Мулин Агиар разказа пред аудиторията на Green Transition Forum как загрижеността за климата и околната среда се превръща в цифри.
“Преди години във ФМИ създадохме и започнахме да използваме собствен механизъм за изчисляване на въглеродните емисии. Той се базира на два метода. Първият е поставяне на практика на виртуална цена на СО2. Това ни позволява да правим инвестиции в значими проекти, които ни помагат в декарбонизацията. Вторият метод се основава на поставяне на цена на компенсациите за СО2. Това ни помага да изработим бюджетите, които ще са нужни за да компенсираме генерираните емисии. По този начин получаваме цифрова представа за това, какво означава на практика да намаляваш емисиите и да си въглеродно неутрална компания.”
Тя обърна внимание и на въпроса как ESG концепцията е била направена разбираема за инвеститори и потребители:
“Компаниите наистина трябва да преосмислят какво трябва да променят. При нас във Филип Морис Интернешънъл започнахме този процес преди около десет години. Предизвикателствата, пред които бяхме изправени и пътят, който трябваше да изминем, трябваше да споделим с нашите инвеститори и потребители. За нас, разбира се, най-важното предизвикателство по пътя ни в устойчивото развитие беше промяната на нашия основен продукт и оформянето на основната ни концепция да превърнем света в място без тютюнев дим, която трябваше да обясним както на инвеститорите, така и на потребителите. Начинът е един – прозрачност и много дискусии, за да покажем в действителност какво означава и представлява ESG за една от най-големите тютюневи компании и в същото време да не загубим доверието на тези хора, подобрявайки и финансовите резултати на компанията.”
Намаляване на емисиите
Наталия разкри и какви действия предприема ФМИ за намаляване на емисиите по Обхват 1, 2 и 3:
“По темата за Обхват 1 и 2 и целите ни за въглеродна неутралност – отбелязахме сериозен прогрес в намаляване на нашето собствено енергийно потребление и съответно намаляване на емисиите. Също така инвестираме значително в нашите операции, за да може да преминем от енергия, получена от изкопаеми горива, към възобновяема енергия. С тези и други действия успяхме да намалим директно генерираните от нас емисии с почти 40% от 2019 г. насам. Последната част от пъзела е, че имаме изключително сериозна надлежна проверка при компенсирането на въглероден диоксид. Изработили сме много стойностна програма за това и поддържаме много добри контакти с външни експерти в тази сфера. По принцип инвестираме във въглеродни кредити, но от миналата година генерираме и наши собствени такива във веригата ни на стойността. Обхват 3 – намаляване на емисиите във веригата ни на стойност, за нас това е голямо предизвикателство, тъй като от там се генерират над 90% от емисиите ни. Точно затова работим в изключително близко сътрудничество с доставчиците ни, както и с други участници по веригата, споделяме добри практики, а целта е те да достигнат най-много нива по цялата верига. По този начин не само ние намаляваме отпечатъка си, но караме и други около нас да го правят”, обясни Наталия Мулин Агиар.