02.05.2024

Климатичните цели на ЕС за 2050 г. са изложени на риск заради застоя на продажби на електромобили

ЕС трябва да преосмисли политиките си, за да направи забраната за продажбите на нови бензинови автомобили от 2035 г. осъществима, тъй като електрическите превозни средства (EV) остават недостъпни, а алтернативните горива не са надеждни. Цялата ситуация застрашава пряко целите на блока за климата до 2050 г. Предупреждението дойде от страна на Европейската сметна палата, предава Euractiv.

27-членният блок иска да постигне нулеви нетни емисии до 2050 г. ЕС се надява да постигне целите си с широкото използване на електрически превозни средства, тъй като пътният транспорт представлява почти една четвърт от отделените вредни емисии.

Също така ЕС планира да има най-малко 30 милиона коли с нулеви емисии по европейските пътища до 2030 г., или около 12% от сегашния автомобилен парк.

Икономически зависимости

Въпреки това Европейската сметна палата предупреди, че блокът може да създаде нови икономически зависимости и да навреди на собствената си индустрия. В сегашния си вид високите производствени разходи за EV в Европа означават, че блокът ще трябва да разчита на евтин внос, главно от Китай, ако се придържа към целта за 2035 г.

Китай представлява 76% от производството на EV батерии в сравнение с ЕС, което представлява по-малко от 10% от производството в световен мащаб.

„ЕС е изправен пред главоблъсканица как да постигне целите си, без да навреди на индустриалната политика, а също и на потребителите“, заяви Анем Туртелбум от ЕСП. Тя добави, че 2026 г. ще бъде ключова година за преглед на политиката.

Tesla е водещият производител на електромобили в Съединените щати и Европа, но е под натиск да намали цените поради конкуренцията на китайските автомобили. По подобен начин европейски производители на автомобили като Stellantis, който притежава Peugeot и Fiat, и Renault сега се надпреварват да разработят свои собствени достъпни EV модели.

Въпреки че покупките на електромобили нарастват в ЕС, увеличението се дължи до голяма степен на субсидиите. Освен това липсва инфраструктура за зареждане, като 70% от точките за зареждане са концентрирани само в Германия, Франция и Холандия. ЕС не успява да изпълни целта си да създаде 1 милион зарядни станции в целия блок.

„Цените на EV ще трябва да намалеят наполовина и субсидиите не изглеждат жизнеспособен инструмент… Само батериите вече струват 15 000 евро, когато се произвеждат в Европа“, добавя Туртелбум.

Алтернативни горива като биогорива, електронни горива или водород на този етап остават неикономични в търговски мащаб.

Реалните емисии не са намалени

Към трудностите по постигането на целите си за 2050 г., ЕС не е намалил реалните емисии на CO2 от автомобилите въпреки новите стандарти за изпитване и мерки като „Евро 6“, смятат в ЕСП.

В доклад от януари ЕСП приписва това на разликата между лабораторните тестове и тестовете за емисии в реалния свят. Комисията разчиташе на лабораторни тестове, които създадоха изкривена версия. В действителност средните емисии от дизелови автомобили са непроменени от 2010 г. при 170 грама CO2 на километър, докато при бензиновите автомобили са намалели с 4,6% при над 160 грама CO2 на километър.

„Въпреки високите амбиции и строгите изисквания, повечето конвенционални автомобили все още отделят толкова CO2, колкото преди 12 години“, обясни Николаос Милионис от ЕСП.