Комисарят по климата на ЕС Вопке Хукстра обеща да използва разширено портфолио, за да осигури привеждане в съответствие между данъчната политика и целите в областта на климата, като същевременно потвърди, че изпълнителната власт на ЕС е решена да предложи 90% намаляване на емисиите до 2040 г., предава Евронюз.
„Силно вярвам, че данъчното облагане е ключов инструмент за ценообразуване за постигане на климатични цели. Има потенциала да действа като катализатор за трансформация, насърчавайки хората и бизнеса да правят по-устойчиви избори“, заявява Хукстра в писмени отговори до евродепутатите, публикувани преди прослушването му в ЕП следващия месец.
Бившият министър на финансите на Нидерландия, който миналата година пое поста еврокомисар по климата, след като неговият сънародник Франс Тимерманс се оттегли, беше назначен от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за комисар по въпросите на климата и данъчното облагане за втория ѝ мандат.
Посланието му към членовете на комисиите по околна среда, промишленост и икономика на Европейския парламент, пред които той ще отговаря на 7 ноември, идва като ясен сигнал за трудностите, пред които може да се изправи.
Директива за енергийното данъчно облагане
Един от ключовите въпроси е реформата на Директивата за енергийното данъчно облагане.
Предишният опит да се изгради консенсус относно последния неизпълнен елемент от законодателния пакет „Подготвени за цел 55“, предназначен да постигне целта на ЕС за намаляване на емисиите до 2030 г., бе предложение да се отложи определянето на минимални данъчни ставки за целия ЕС за керосин за самолети и кораби до 2049 г. Този опит обаче възмути екоактивистите и раздели правителствата на държавите-членки.
В ново компромисно предложение настоящият председател на Съвета на ЕС Унгария отбелязва, че „някои делегации не са в състояние да приемат премахването на задължителните данъчни освобождавания, които понастоящем се прилагат в авиационния и морския сектор“ и предлага изоставяне на идеята, въпреки че се планира преглед на ситуацията отново през 2035 г.
Хукстра обаче изглежда малко вероятно да остави проблема да отпадне.
„Що се отнася до данъчното облагане в авиационния и морския сектор, няма да скрия значението, което отдавам на действията в тези сфери“, пише еврокомисарят.
И той няма предвид само данъците върху горивата: нидерландският политик също критикува широко разпространеното прилагане на нулеви ставки на ДДС, особено за международния въздушен и морски транспорт, независимо от тяхното въздействие върху околната среда.
Предизвикателството пред Хукстра, ако си осигури одобрението на Европейския парламент, е, че данъчното облагане е една от малкото области на политиката, които остават прерогатив на националните правителства съгласно договорите на ЕС. Това означава, че законодателството на европейско ниво изисква съгласието на всички 27 членове.
Хукстра потвърди, че Комисията ще предложи правно обвързваща цел за 2040 г. за 90% намаление на емисиите на парникови газове в сравнение с базовата линия от 1990 г., използвана от ЕС, което се равнява на намаляване на производството до около една седма от днешното ниво. Вече въведената цел от 55% за 2030 г. означава, че емисиите трябва да бъдат намалени почти наполовина от днес до края на десетилетието.
За да помогне за постигането на това, комисарят ще се стреми да помогне за намирането на консенсус в рамките на Съвета на ЕС, като в същото време „запази високо ниво на амбиция“ в реформата на енергийното данъчно облагане.