25.07.2024

Компаниите и инвеститорите продължават да пренебрегват емисиите от Обхват 3

Повечето компании и инвеститори все още не измерват и не се насочват към намаляване на емисиите от Обхват 3 (веригата за стойност), което води до значителни пренебрегвани и неотчетени финансови рискове в техните вериги за доставки. Това показват резултатите от нов доклад, публикуван от Boston Consulting Group (BCG) и системата за разкриване на информация за околната среда CDP, съобщава esgtoday.com.

CDP и BCG анализират докладванеите от компаниите данни към CDP за 2023 г. CDP управлява глобална система за разкриване на информация за околната среда, позволявайки на инвеститорите и другите заинтересовани страни да измерват и проследяват ефективността на организацията в ключови области на екологичната устойчивост, включително изменението на климата, обезлесяването, сигурността на водата и въздействието, свързано с пластмасата.

През 2023 г. повече от 23 000 компании на стойност 67 трилиона долара са оповестявали чрез CDP, или повече от 66% от световната пазарна капитализация. Това е ръст с 24% спрямо компаниите, оповестявали през предходната година.

Емисиите от Обхват 3 обикновено представляват значителна част от емисионния отпечатък на повечето компании. Според доклада емисиите на компаниите по веригата на доставки, докладвани на CDP, са били средно 26 пъти по-високи от техните оперативни общи емисии от Обхват 1 и 2. Емисиите от веригата на стойността, които са извън прекия контрол на компаниите, обикновено са най-трудни за измерване и управление.

Докладът установява например, че компаниите са два пъти по-склонни да измерват емисиите от Обхват 1 и 2, отколкото от Обхват 3, и 2,4 пъти по-вероятно да определят цели за намаляване на емисиите от Обхват 1 и 2, отколкото от Обхват 3.

Значителни неотчетени рискове за компаниите 

Според проучването липсата на измерване и управление на емисиите от Обхват 3 може да доведе до значителни неотчетени рискове за компаниите и инвеститорите и пренебрегвани рискове от веригата за доставка на материали, които могат да повлияят неблагоприятно на корпоративното представяне.

Въз основа на емисиите нагоре по веригата през 2023 г. само от 3-те най-големи сектори с емисии от Обхват 3 – производството, търговията на дребно и секторите на материалите, например, докладът установява косвено въглеродно задължение от над 335 милиарда долара при предложената от МВФ минимална въглеродна цена от 75 долара за 2030 г.

Въпреки потенциалната отговорност обаче, само половината от компаниите, отчитащи CDP, оценяват финансовите рискове от емисиите нагоре по веригата, но една трета от тези компании признават рисковете за печалба от емисиите от Обхват 3. По същия начин само около една трета от инвеститорите имат инвестиционни политики, налагащи изисквания, свързани с климата, за компаниите, в които инвестират, и само 10% изискват разкриване на емисиите от Обхват 3 на веригата на доставки.

“Заинтересованите страни на финансовите пазари, от корпорации до инвеститори, трябва да повишат нивото на отчетност и действия, за да съответстват на мащаба на емисиите по веригата на доставки. Тъй като глобалните стандарти и входящите задължителни правила за докладване изискват Обхват 3, това разкриване ще засегне все повече основния бизнес и успеха на портфолиото както у дома, така и в чужбина”, коментира Шери Мадера, главен изпълнителен директор на CDP.

Докладът идентифицира три фактора по отношение на емисиите от Обхват 3

Докладът идентифицира 3 фактора от повече от 20 проверени, които се оказват статистически значими за определяне на цели и действия по отношение на емисиите от Обхват 3, включително наличието на „отговорен за климата съвет“, ангажираност на доставчиците и вътрешно ценообразуване на въглерод.

Установено е, че компаниите, оповестяващи чрез CDP, които са имали борд с контрол върху климата и поне един член на борда, компетентен по отношение на климата, са 4,8 пъти по-склонни да имат план за преход, съобразен с целта за 1,5°C.

По същия начин компаниите, които се ангажират с доставчици по въпроси, свързани с климата, и тези, които са приели вътрешна цена на въглеродните емисии, се оказват почти 7 пъти по-вероятно и съответно 4 пъти по-вероятно да имат план за преход, съобразен с целта за 1,5°C.

Резултатите показват още, че 34% от компаниите имат борд, отговорен за климата, 41% се ангажират с доставчици, а 14% използват вътрешна въглеродна цена.

“Емисиите по веригата на доставки са средно 26 пъти по-големи от оперативните емисии на една корпорация. Следователно съгласуването на климатичните цели по цялата верига на доставки спомага за стимулиране на непропорционално въздействие върху емисиите. И все пак тези емисии продължават да се пренебрегват както от корпорациите, така и от инвеститорите. Липсата на управленски надзор върху емисиите нагоре по веригата излага бордовете на регулаторни, репутационни и оперативни рискове”, казва Диана Димитрова, управляващ директор и партньор в BCG.