Има шест пъти повече директни полети между европейски градове, отколкото директни връзки с влак, установи нов анализ на Грийнпийс, цитиран от Евронюз. А в няколко големи европейски града изобщо няма директни влакове до никой друг градове, включени в проучването.
В Европа има много повече директни полети, отколкото влакови маршрути
Участниците в проучването анализираха 990 маршрута между 45 големи европейски града и установиха, че 114 маршрута (12 процента) се обслужват от директни влакови връзки. Има още 305 маршрута (31 процента), при които би била възможна директна връзка чрез съществуващи коловози, но маршрутът в момента не се използва.
От друга страна, 69 на сто от 990 маршрута се обслужват от директни полети. Грийнпийс твърди, че това насърчава хората да летят, вместо да вземат влак.
„В продължение на години Европа улеснява вредните за климата въздушни пътувания, обсипвайки авиационната индустрия с данъчни облекчения, докато влаковете и железопътната инфраструктура изчезнаха“, казва Херуг Шустер, транспортен активист за Грийнпийс за Централна и Източна Европа.
Къде в Европа е най-лесно да вземете директен влак?
Грийнпийс казва, че нито един от анализираните градове не използва напълно потенциала си за директни влакови връзки.
Виена излезе на първо място като градът с най-директни влакови връзки с други големи градове – 17. Мюнхен е на второ място с 15 връзки, а Берлин, Цюрих и Париж завършиха челната петица с по 13 връзки.
В другия край на скалата има шест града, които нямат директни влакови връзки с никой от другите анализирани градове: Атина, Лисабон, Прищина, Сараево, Скопие и Талин.
Как могат да се подобрят европейските железници?
Д-р Алберто Мацола, изпълнителен директор на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER), група за застъпничество, представляваща европейските железопътни компании, подчерта значението на продължителността на пътуването за пътниците.
„Ако има пътуване от 18 часа, много малко ще се качат на влака, дори ако можем да продадем билета. За да се справим с това, бихме искали да свържем всички европейски столици и големи градове с високоскоростен влак“, казва той.
Мацола настоява ЕС да осигури повече финансиране за инфраструктура за създаване на тези връзки.
Доклад на Европейската комисия установи, че общият брой на пътническите трансгранични услуги на дълги разстояния в ЕС остава същият от 2001 г. до 2019 г. и като цяло те съставляват само около седем процента от пътуванията с влак в Европа.
Междувременно общият брой пътнически нощни влакове в Европа е намалял от 1257 на седмица през 2001 г. на 445 през 2019 г., въпреки че има някои линии, въведени отново след 2019 г., като Брюксел-Прага.
За да увеличи тези цифри и да насърчи повече хора да вземат влакове, Грийнпийс призовава националните правителства и ЕС да подкрепят развитието на директни влакови услуги чрез инвестиции в инфраструктура, по-добро сътрудничество между железопътните компании и налагане на директни влакове там, където те все още не са търговски жизнеспособен.
„Време е европейските правителства и ЕС да коригират този исторически дисбаланс. Европейците заслужават достъп до чист, ефективен, удобен и достъпен обществен транспорт, който е добър за тях и за планетата“, казва Шустер.