Забраната за двигатели с вътрешно горене е грешка. Още в близките дни ще обсъдим отмяната ѝ. Това заяви Манфред Вебер, лидер на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), която спечели най-много депутатски мандата на изборите за Европейски парламент.
Забраната от 2035 г. за продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене е централен стълб на плана на Зелената сделка – плана на ЕС за премахване на замърсяването с парникови газове до 2050 г.
Петер Лизе, водещият депутат от ЕНП в областта на климата, каза пред POLITICO, че резултатите от изборите са потвърдили визията на неговата партия за по-малко рестриктивна Зелена сделка.
„Ще трябва да направим някои корекции. Забраната за двигатели с вътрешно горене – това трябва да отпадне“, категоричен е той.
Друга критична област, която очаква корекции, е селското стопанство. Намеренията на ЕНП са фермерите да бъдат защитени от агресивно регулиране в областта на климата.
Това обаче няма да е толкова лесно. Отмяната на забраната за коли директно би противоречила на позицията на председателя на Европейската комисия и водещ кандидат за втори мандат на поста Урсула фон дер Лайен. Именно тя изигра огромна роля за въвеждането на забраната в борбата си да остане начело на ЕК. Всеки ход за отмяна на закона обаче би започнал тотална война с левите партии, които подкрепиха този ход.
„Като оставим безпорядъка настрана, едно нещо вече е сигурно – няма да има повече решения без ЕНП“, казва Лизе.
Нов нюанс на зеленото
Александър Вондра, чешки евродепутат, който е работил по законодателството за климата за дясната група на Европейските консерватори и реформисти (ECR), каза, че политиката за климата ще стане по-реалистична през следващите пет години.
„Ако сравня политиката на Зелената сделка с шофирането на кола, очаквам новият Европейски парламент също да използва волан или спирачен педал, а не само педала на газта“, каза той.
Паскал Канфин, центристки френски евродепутат, който беше председател на комисията по околна среда на парламента през последния мандат, настоя, че изборите не са довели до „мнозинство за отмяна на Зелената сделка“. Мнението му обаче не се споделя от други негови колеги.
„Зелената сделка не е мъртва. Но ще трябва да видим какво ще се случи през следващите седмици. Ако има мнозинства, в които участват десни партии, отстъплението е възможно“, призна Михаел Блос, евродепутат от германските Зелени.
Лизе каза, че ЕНП е решена да намали приноса на ЕС за глобалното затопляне до нула до 2050 г., както се изисква от климатичните цели на блока.
„Ако прогресът се приравни със забрани, ще има отстъпление. Няма отстъпление по отношение на климатичните цели, но по отношение на забраните и бюрокрацията ще има“, заяви той.
Въпрос на преговори
Сега Фон дер Лайен ще се кандидатира за втори мандат начело на изпълнителната власт на ЕС, което ще изисква подкрепата на Европейския парламент. За да стигне дотам, фон дер Лайен ще се опита да изгради коалиция от партии от левия център и ЕНП. Но ако тя загуби дори няколко гласа от тези партии, може и да не получи мнозинството, от което се нуждае.
Така или иначе, Зелената сделка обещава да бъде основен препъникамък. Водещият кандидат на Зелените Бас Айкхаут заяви, че партията му няма да подкрепи отмяна на съществуващите закони, включително забраната на двигателите с вътрешно горене.
„За нас е съвсем ясно, че приетите закони трябва да останат. Мисля, че и бизнесът е съгласен. Фон дер Лайен може да разчита на нашата подкрепа, но само при това условие“, заяви той.
Зелената сделка е сложен пакет от закони, регулиращи емисиите на парникови газове от почти всяка част на икономиката, но засяга и много други промишлени замърсители. По-голямата част от пакета вече е преминал през парламента и Вебер каза, че ЕНП няма за цел да развали сделката в нейната цялост.
„Няма да има ревизия на Зелената сделка като цяло“, обещава лидерът на ЕНП.
Това означава, че партиите, които широко подкрепят Зелената сделка, все още имат лесно мнозинство в парламента. Независимите научни съветници на ЕС подчертаха необходимостта не само да се запазят съществуващите политики, но и да се направи много повече, особено по отношение на емисиите от селското стопанство. Шумните демонстрации на фермерите в цяла Европа по-рано тази година спряха усилията за контролиране на въздействието на селскостопанската индустрия върху околната среда.