Закон на ЕС ще изисква авиокомпаниите да докладват своите емисии, различни от CO2, като серен диоксид, вода и сажди от януари 2025 г. След обществена консултация, проведена от Европейската комисия, стана ясно, че полетите до и от дестинации извън ЕС ще бъдат освободени от задължението, предава Euractiv.
Усилията за ограничаване на въздействието на авиацията върху климата досега се фокусираха върху емисиите на CO2 от самолетите. През 2012 г. ЕС включи авиацията в своята схема за търговия с емисии (ETS), която определя ограничения за емисиите на CO2, както и цена за всеки емитиран тон CO2.
Емисиите, различни от CO2 – най-видимите дълги линии зад самолетите, известни като инверсионни следи – могат да имат значително въздействие върху глобалното затопляне и заради това попадат в полезрението на политиците.
Съгласно законодателството на ЕС до 31 август 2024 г. трябва да бъде приета рамка за мониторинг и докладване (MRV) за авиационни емисии, различни от CO2. Това се възприема широко като първа стъпка преди емисиите, различни от CO2, да бъдат изцяло включени в ETS и да подлежат на ограничение.
Въпреки това, според проектопредложението, поставено за обществено обсъждане от Европейската комисия, международните полети между Европейското икономическо пространство (ЕИП – ЕС плюс Норвегия, Исландия и Лихтенщайн) и дестинации извън ЕИП ще бъдат освободени от задължително докладване в първите две години.
„Това представлява едва 33% от свързаното с авиацията въздействие на инверсионни следи в Европа. Това решение е в противоречие с ETS, прието от законодателите на ЕС през 2022 г.“, изразиха недоволството си от зелената неправителствена организация Transport & Environment.
Авиокомпаниите са разделени по въпроса
Асоциацията на европейските регионални авиокомпании (ERA) обяви, че се наблюдава парадокс в предложения обхват на MRV, където събирането на повечето данни ще падне върху полети на къси и средни разстояния и главно върху регионалните авиокомпании.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) силно подкрепя освобождаването за международните полети.
„Ние се противопоставяме на задължителните и извънтериториалните изисквания за събиране на данни за целите на изготвянето на политики“, заяви Уили Уолш, генерален директор на IATA.
Той добави, че всяко разширяване на обхвата до полети извън ЕС би могло да породи правни опасения относно извънтериториалните ефекти.
Когато емисиите на CO2 от авиационния сектор бяха включени в ETS през 2012 г., правилата първоначално се прилагаха за всички полети, включително международни полети, които излитат или пристигат на летища извън Европа.
На фона на силна международна реакция и търговски заплахи, ЕС временно ограничи обхвата на ETS до полети в рамките на ЕИП. Това временно изключване за полети извън ЕИП беше удължено и трябва да остане в сила до 2027 г.