28.09.2024

Могат ли по-бавните полети да намалят въздействието на авиацията върху климата?

Удължаването на времето за полет чрез по-бавно пилотиране на самолетите може да намали емисиите от авиацията, се казва в проучване на университета в Кеймбридж, цитирано от Евронюз.

Това предполага, че намаляването на скоростта на полета с около 15 процента може да намали изгарянето на гориво с 5 до 7 процента. Самолетите вероятно ще трябва да бъдат проектирани в бъдеще, за да поемат това намаляване на скоростта.

Проучването също така отбелязва, че недостатъците на тази политика ще паднат върху пътниците – по-ниските скорости могат да добавят до 50 минути към трансатлантически полет например.

Само 10 процента от световното население в момента пътува със самолет. В същото време авиацията вече генерира около 2,5 процента от глобалните емисии на CO2. Ако се вземат предвид климатичните въздействия, различни от CO2, неговият принос за глобалното затопляне нараства до 4 процента.

Препоръката е само част от доклад, очертаващ петгодишна пътна карта от университета, която според него ще помогне на авиационната индустрия да постигне нулево нетно въздействие върху климата до 2050 г.

Амбициозна петгодишна пътна карта за устойчива авиация

Настоящите политики, според анализа на университета, оставят авиационната индустрия сериозно извън пътя в изпълнението на обещанията си за климата. Докладът излага това, което според него са реалистични, устойчиви цели за авиационната индустрия, които биха направили достигането на нетни нулеви емисии до 2050 г. по-постижимо.

„Твърде често дискусиите за това как да се постигне устойчива авиация се люшкат между прекалено оптимистичното мислене за текущите усилия на индустрията и натовареното с гибел каталогизиране на екологичните злини в сектора. Моделирането на Aviation Impact Accelerator се основава на най-добрите налични доказателства, за да покаже, че има големи предизвикателства, които трябва да се преодолеят, ако искаме да постигнем нетно нулево летене в мащаб. Това е напълно възможно“, казва Елиът Уитингтън, изпълнителен директор в Кеймбриджкия институт за лидерство в устойчивото развитие.

Докладът добавя, че често тези смели мерки се пренебрегват, защото изискват мащабни промени в авиационния сектор, които са извън контрола на авиокомпаниите.

Четири препоръки за постигане на целите за устойчива авиация

Първата цел би била да се премахнат облаците, образувани от авиацията, известни като обратни следи. Те могат да действат като одеяло в небето, което допринася за повишаване на температурите на земята. Ускоряването на разгръщането на глобална система за избягване на това може да намали въздействието на авиацията върху климата с до 40 процента.

Второто би било прилагането на нова вълна от политики, отключващи печалбите за ефективност в цялата система в авиационния сектор. Тук идва препоръката за забавяне на полетите заедно със замяната на самолетите с по-нови модели и гарантирането, че повече самолети работят в рамките на оптималния си диапазон.

Мерки като тази, се казва в доклада, биха могли да намалят наполовина изгарянето на гориво до 2050 г., но ще трябва да се включат в целите за ефективност, които не са постижими от отделните компании.

Третата препоръка включва реформиране на политиките за устойчиво авиационно гориво (SAF), за да се помогне за бързо увеличаване на производството и да се гарантира, че то е наистина устойчиво. Според анализа на университета, целта е да се въведат глобалните политики, необходими за минимизиране на по-широкото въздействие на SAF върху климата и природата.

Последната мярка е да се стартират няколко програми за демонстрация на космически технологии, за да се придвижи графикът за тяхното внедряване.