17.12.2024

МОСВ: Няма риск за значимо петролно замърсяване по българското крайбрежие след аварията в Керченския проток

Министерството на околната среда и водите следи ситуацията, предизвикана от петролен разлив край Керченския проток, се съобщава на страницата на ведомството. В резултат на силна морска буря в Керченския проток е настъпила катастрофа на два танкера, единият от които вече е потънал. Танкерите са руски и до момента руската страна не е съобщила какво количество петролни продукти е попаднало в морето, но може да се предполага на база на вместимостта на танкерите, че става дума за разлив на няколко хиляди тона петролни продукти. Инцидентът е подобен на този от ноември 2007 г., когато в пролива потъват няколко танкера и се разливат незабавно след инцидента 1 300 тона нефт, а сумарно над 8 000 тона.

Части от петролното замърсяване, които попаднат във вътрешността на Черно море, вероятно ще останат в циркулационни вихри. Няма риск значимо петролно замърсяване да достигне западната част на Черно море и да застраши българските териториални води и българското крайбрежие. Басейнова дирекция „Черноморски район“ изпълнява регулярен мониторинг на морските води от началото на войната в Украйна и след инцидента в Нова Каховка до момента, включително за нефт и нефтопродукти, като при необходимост ще бъде извършено извънредно изследване. Учени от НИМХ следят постъпващата информация (в това число сателитни изображения) и имат готовност за използване на компютърни числени модели за прогнозиране на разпространение на петролни разливи.

Прогнозата за вятъра над Черно море през следващите четири дни на Европейския център за средносрочни прогнози е за силни ветрове от западната четвърт с пориви около 25 м/с. Според доц. Николай Вълчев, експерт по хидродинамика от БАН, по този начин се формира локална циркулация (антициклонален вихър), която задържа потока от замърсители от Керченския проток в сравнително тясна акватория в североизточната част на басейна. Тази ситуация ще създаде условия за забавено проникване и разпространение на замърсените води към акваторията на Украйна.

Министър Петър Димитров обсъди ситуацията с министрите на екологията на Румъния и Украйна

Министърът на околната среда и водите Петър Димитров проведе видеоконферентен разговор с министъра на околната среда и горите на Румъния Мирча Фичет и министъра на защитата на околната среда и природните ресурси на Украйна Светлана Гринчук.

Тримата министри обсъдиха ситуацията след аварията с руските танкери в близост до Керченския проток. Те се договориха да обменят информацията, която постъпва по случая в министерствата от научните организации и институциите във всяка страна. В координация трите страни ще следят за евентуални опасности за черноморската околна среда и крайбрежието. Министър Петър Димитров е в постоянна връзка с колегите си от Румъния и Украйна като ще ги информира за актуалните данни от научните анализи и прогнозите, които се правят в България от специализираните институти.

Анализ

МОСВ се обърна към проф. д-р Емил Станев за научен анализ на ситуацията след аварията с руските танкери в близост до Керченския проток и евентуални опасности за черноморската околна среда и конкретно за българския бряг.

Лошото метеорологично време прави невъзможно наличието на качествени и в достатъчно количество спътникови наблюдения, които да спомогнат за идентифициране на проблема. Режимът на изпускане на петролни продукти също засега е неясен, както и точното време и място на катастрофата (засега е оповестено, че тя е станала на 15.12.2024 г.). При тези условия първоначални и много груби оценки за следващите състояния на замърсеността на морето могат да бъдат направени само по историческа информация за теченията и вятъра в Черно море.

Вижте ТУК краткия анализ на проф. д-р Емил Станев, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и Хереон (Асоциация на научните центрове Хелмхолц, Германия).