21.04.2024

Най-големият производител на свинско месо в Европа призна, че е използвал грийнуошинг

Най-големият производител на свинско месо в Европа призна, че твърдението, че месото му е „по-благоприятно за климата, отколкото си мислите“, е в нарушение на маркетинговия закон.

Върховният съд на Дания постанови, че компанията Danish Crown е подвела потребителите по дело, заведено от две неправителствени организации. Това е първото съдебно дело за климата в скандинавската страна, предава Евронюз.

Вегетарианското общество на Дания и Асоциацията на движението за климата постигнаха през март частичен успех, когато Върховният съд се съгласи, че Danish Crown не е трябвало да поставя стикери върху опаковката си, заявявайки, че нейните прасета се отглеждат при „контролиран климат“.

Съдът обаче отхвърли второто твърдение на неправителствените организации – че маркетинговият лозунг на компанията „Датското прасе е по-благоприятно за климата, отколкото си мислите“ е форма на грийнуошинг.

Все пак от Danish Crown приеха, че са нарушили маркетинговите правила, след като активистите се опитаха да обжалват тази част от присъдата във Върховния съд.

Това е голяма победа. Надявам се случаят да има отзвук в Дания и по света“, заяви адвокатът на двете неправителствени организации Марк Стоунберг.

Може ли свинското месо да е „щадящо за климата“?

В Дания има повече прасета, отколкото хора. Десетки милиони от животните се убиват в датските кланици всяка година, като по-голямата част от месото се изнася за други страни от ЕС.

Групата Danish Crown, собственост на хиляди датски фермери, е най-голямата месопреработвателна компания в Европа.

Компанията се самоопределя като ангажирана с устойчивостта – нещо, което активистите твърдят, че е невъзможно, като се има предвид въглеродно-интензивния характер на индустрията. Свинското месо е третият най-голям източник на емисии от животинска храна след говеждото и кравето мляко.

Производството на свинско месо е невероятно вредно за климата, не на последно място поради масовото обезлесяване, което се извършва, за да се изхранват милиони прасета със соя. Трябва да намалим производството на месо, да засадим повече дървета и да възстановим горите. Само така ще спечелим ценно време, за да спрем драматичните климатични промени, пред които всички сме изправени“, казва Руне-Кристофър Драгсдал, генерален секретар на Вегетарианското общество на Дания.

Маркетингът на месо е под все по-голям фокус

Докато климатичната криза ескалира, европейските страни ограничават опитите за грийнуошинг от страна на замърсяващите компании и обмислят нови мерки за ограничаване на емисиите.

В Дания правителството обсъжда налагането на данъци върху CO2 от животинската продукция (предложение, на което Danish Crown се противопоставя).

Danish Crown призна, че стои зад масивна рекламна кампания, която направи техните увреждащи климата продукти да изглеждат по-екологични, отколкото всъщност са. Надявам се, че много компании ще последват примера и ще се поучат от това, за да можем да имаме справедлив пазар, където вредните за климата продукти като свинското не се рекламират като „щадящи климата“, заяви Фредерик Роланд Сандби, генерален секретар на Движението за климата в Дания.

От Danish Crown също реагираха на решението на Върховния съд на Дания:

Откакто делото беше започнато, ние подчертахме, че е от решаващо значение за нас и останалата част от света на бизнеса да можем да комуникираме нашите действия в областта на климата, за да се разграничим и да направим усилията за климата добър бизнес – и ние все още вярваме в това. В същото време дългият и задълбочен процес доведе както до здравословни размисли, така и до полезен дебат относно границите, които не трябва да се пресичат от всяка една компания, когато комуникира относно устойчивостта си.“