Миналия юни Франция официално въведе забрана за вътрешни полети на къси разстояния в опит да намали въглеродните емисии, предава Евронюз. На теория регламентът забранява полетите, при които съществува железопътна алтернатива под два часа и половина.
Преди година критиците на забраната заявиха, че тя не е ефективна, тъй като е насочена към много малко маршрути и не включва свързващи полети. От авиационната индустрия се оплакаха, че регламентът е несправедлив.
Какви са резултатите от забраната?
Преди въвеждането на забраната френската Генерална дирекция за гражданска авиация (DGAC) изчисли, че новият регламент може да намали до 55 000 тона емисии – само 2,6 процента от общите емисии от вътрешни полети във Франция годишно.
Минималното въздействие на мярката върху намаляването на емисиите на парникови газове беше в основата на обжалване срещу закона от Съюза на френските летища по-рано тази година, който твърди, че актът „злоупотреба с власт“.
Обжалването беше загубено с решението на Държавния съвет, че забраната „вероятно ще допринесе в краткосрочен план за намаляването на емисиите в областта на въздушния транспорт“.
Повече от година след въвеждането ѝ обаче все още няма официални данни за резултатите, постигнати директно чрез забраната.
“Единствената част от информацията, с която разполагаме, са общите емисии от вътрешните полети миналата година. Те са намалели с 3,4% през 2023 г. спрямо 2022 г., докато на международно ниво тези емисии са се увеличили. Така че това наистина е илюстрация, че като цяло вътрешните полети във Франция са намалели и забраната за полети на къси разстояния допринася за това. Но в какво съотношение? Трудно е да се посочи. Това, което можем да кажем е, че по същото време през 2023 г. националната железопътна компания SNCF възстанови нивото си на бизнес активност“, заяви френският авиационен мениджър от Transport & Environment Жером де Бушар.
Положителен ефект
Забраната ще важи най-малко три години, след което френското правителство ще разгледа въздействието ѝ, преди да предприеме нови стъпки.
Според Де Бушар тя вече има положителен ефект, който не е свързан единствено с намаляването на емисиите.
„Регламентът е много успешен като политическа мярка, като законодателен акт. Законът беше много обсъждан във Франция и действителното му прилагане, под каквато и форма да е, е сигнал за хората. Този ход ги кара да се замислят върху това, което французите биха нарекли „sobriété“ или умереност – наистина ли си заслужава да се ползват самолетни полети по работа или за почивка? Вече има реален ефект върху това как хората се държат, когато става въпрос за вземане на решения за транспорт“, казва той.
Неотдавнашно национално проучване на DGAC за пътниците попита хората какво биха направили, ако пътуването им не беше възможно със самолет. За вътрешните полети 41 процента казват, че биха използвали различен вид транспорт.
Според Де Бушар тези резултати са предпоставка за повече регулиране.
„Испания, например, планира да въведе подобна забрана за полети на къси разстояния, където има железопътни алтернативи под 2,5 часа. Тъй като една държава се ангажира с регулиране като това и то е одобрено от Европейската комисия, за други държави от ЕС става по-лесно да обмислят да го направят“, посочва де Бушар.