02.10.2024

Националните селскостопански планове пропускат екологичните цели на ЕС

Националните стратегически планове на Общата селскостопанска политика (ОСП) не отговарят на екологичните амбиции на ЕС. Това се посочва в доклад на Европейската сметна палата, който препоръчва по-стабилни системи за мониторинг и оценка за държавите-членки в следващата ОСП, предава Еuractiv.

„Плановете за прилагане на ОСП за периода 2023-27 г. са „по-екологични в сравнение с предходния период на ОСП, но не съответстват на амбициите на ЕС за климата и околната среда и липсват ключови елементи за оценка на екологичното представяне“, се казва в доклада, публикуван от Европейската сметна палата на 30 септември.

Увеличаването на пространството за маневриране при прилагането на ОСП чрез националните стратегически планове беше една от основните промени в реформата на ОСП от 2021 г. Одиторите обаче отбелязват, че плановете не отговарят на целите, поставени от Европейския зелен пакт, по-специално стратегията „От фермата до трапезата“. Тази стратегия, публикувана през 2020 г., призовава за 50% намаляване на употребата на пестициди, 20% намаляване на употребата на химически торове и 25% увеличение на органичните земеделски земи до 2030 г.

В отговор от Европейската комисия заявиха:

„Настоящата ОСП поставя екологичните и климатичните цели в центъра на политиката. Държавите-членки предоставят частична информация за приноса на ОСП към целите на Зелената сделка, тъй като те са свързани и с политики извън ОСП. Комисията ще определи количествено приноса на националните стратегически планове към целите на Зелената сделка на ЕС за емисиите на парникови газове, както и ще оцени промяната в площта с биологично земеделие и характеристиките на ландшафта в своя доклад до Европейския парламент и Съвета до края на 2025 г.

Зелени изисквания

ОСП 2023-27 предвижда засилено зелено условие – екологичните агрономични изисквания, които фермерите трябва да спазват, за да имат достъп до субсидиите. Но според одиторите това подсилване „не е било напълно използвано“ за постигане на зелените цели. Държавите-членки вместо това използваха гъвкавостта, позволена от стратегическите планове, за да намалят приложимостта на някои изисквания или да забавят прилагането им.

Преди облекчаването на зелените изисквания от ЕС в отговор на протестите на фермерите в началото на 2024 г., според одита много държави-членки вече са освободили определени бенефициенти от някои от задълженията или са отложили зелените мерки.

„Екосхемите, стимулите за фермерите да предприемат мерки за опазване на околната среда на място, са били най-вече продължение на съществуващите практики за екологично земеделие“, показват одитите, извършени в Ирландия и Франция. В други страни, като Испания и Полша, няма данни за оценка на цялостната промяна.

Държавите-членки призовават за допълнителна гъвкавост, за да се намали административната тежест на прилагането на ОСП като цяло. На срещата на Съвета Agrifish на 23 септември министрите от ЕС поискаха от Комисията да разглежда 2023 и 2024 г. като „период на обучение“ за някои показатели за изпълнение, за да не бъдат санкционирани държавите-членки, които допускат грешки в своите задължителни годишни отчети за изпълнението. Тези отчети трябва да бъдат представени до 15 февруари 2025 г.

Одиторите също така препоръчаха на Комисията да укрепи бъдещата рамка за мониторинг на ОСП по отношение на климатичните и екологичните резултати. Но за Европейската комисия това се отнася до правни разпоредби, които ще бъдат договорени в бъдещата ОСП след 2027 г.