Николай Спасов е изпълнителен директор на Центърът за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). Той разказа пред ESGnews.bg как работят програмите на Центъра, какви възможности за развитие предоставят на българските ученици и преподаватели и какви са предизвикателствата пред интеграцията на зелени практики в българските училища и университети.
Г-н Спасов, разкажете ни малко повече за работата на Центъра за развитие на човешките ресурси. Кои са приоритетните програми на Центъра?
Центърът за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) играе ключова роля в изпълнението на националните и европейски политики в областта на образованието, обучението и младежките дейности. Ние сме ангажирани с осигуряването на качествено образование, професионално развитие и социална интеграция на различни групи, като предоставяме подкрепа чрез различни европейски програми. Нашите приоритетни програми са Еразъм + и Европейски корпус за солидарност.
Програма „Еразъм+“ е един от основните ни фокуси и подкрепя проекти в образованието, обучението, младежките дейности и спорта. Със средства от „Еразъм+“ осигуряваме възможности за мобилност и обмен на ученици, студенти, преподаватели, младежи и спортисти. Също така подкрепяме иновации в образованието и професионалното обучение. Европейски корпус за солидарност е програмата, насочена към младежи, които искат да се ангажират в доброволчески дейности, които са насочени към социални и обществени нужди. Тя подкрепя младежи, които участват в проекти с цел да помогнат за решаване на социални проблеми или да се включат в екологични, хуманитарни и други инициативи.
В допълнение ЦРЧР администрира и няколко съпътстващи дейности на Европейската комисия, а именно:
“eTwinning” – Онлайн платформа, която свързва училища и учители от различни европейски страни. Чрез “eTwinning” те могат да работят по съвместни проекти, да обменят идеи и да създават иновативни учебни материали. Платформата насърчава използването на информационни и комуникационни технологии в образованието.
NAVET (Национална агенция за валидиране на неформално и информално обучение) – Навет подкрепя признаването на уменията, придобити извън официалното образование, и създава възможности за хора от всички възрасти да получат признание за своето неформално и информално обучение.
Europass – Инструмент, който осигурява на хората по-добро разбиране и представяне на техните умения, квалификации и опит на европейско ниво. Това е ключов инструмент за мобилност и кариерно развитие, който помага на индивидите да представят своите способности по ясен и ефективен начин.
Eurodesk – Мрежа, която осигурява информация за възможности за младежи, включително мобилност, образование, работа и доброволчество в Европа. Eurodesk има за цел да насърчи активното гражданство и участие на младежите.
Еuroguidance – Програма, която осигурява информация и консултации в областта на професионалното ориентиране и мобилността за учители, консултанти и обучители, работещи с младежи и възрастни в контекста на образованието и професионалното развитие.
Eurydice – Мрежа, която предоставя информация за образователните системи в Европа. Тази информация е полезна за разработване на политики и реформи в образованието, както и за индивидуални изследвания и сравнителни анализи.
Ние продължаваме активно да изпълняваме ангажиментите си като Национална агенция по тези програми и се стремим да подкрепим множество качествени проекти, които да отговорят на приоритетите на програмите и Европейската комисия.
Да си поговорим за програма Еразъм+. Има ли специални проекти или инициативи в рамките на програмата, които са насочени към зелени умения и устойчиво мислене?
Програма „Еразъм+“ е една от водещите инициативи на Европейския съюз за подкрепа на образованието, обучението, младежта и спорта в Европа. В последните години, програмата поставя все по-голям акцент върху устойчивото развитие и зелените умения, които са от съществено значение за бъдещето на нашата планета. Програма „Еразъм+“ насърчава устойчиви начини на пътуване и намаляване на въглеродния отпечатък. Студенти, ученици и участници в обменни програми се насърчават да използват екологично чисти методи на транспорт, като влакове и автобуси, вместо самолети. В някои случаи дори се предлагат финансови стимули за избор на зелена мобилност.
Множество проекти, финансирани от „Еразъм+“, са насочени към развитие на зелени умения и устойчиво мислене. Тези проекти обхващат различни теми като екологично образование, възобновяеми енергийни източници, управление на отпадъците и опазване на природата. „Еразъм+“ финансира стратегически партньорства между образователни институции и организации, които работят заедно за разработване на иновативни методи и инструменти за преподаване на устойчиво развитие. Тези партньорства често включват обмен на добри практики и създаване на нови учебни материали.
ЦРЧР активно подкрепя тези инициативи и се стреми да популяризира значението на зелените умения и устойчивото мислене сред участниците в програмата „Еразъм+“. Програмата предоставя уникални възможности за обучение, обмен и развитие, които не само обогатяват личните и професионалните умения на участниците, но и допринасят за по-устойчиво и зелено бъдеще.
Какви са възможностите за българските младежи и преподаватели да участват в международни партньорства по зелени теми?
Българските младежи и преподаватели имат множество възможности да участват в международни партньорства по зелени теми чрез различни програми и инициативи, финансирани от Европейския съюз и подкрепени от Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР). Програма „Еразъм+“ предоставя разнообразни възможности за участие в проекти, насочени към зелени теми и устойчиво развитие. Българските студенти и преподаватели могат да участват в обменни програми и да посетят университети и организации в други европейски държави. Тези мобилности предоставят възможност за запознаване с най-добрите практики и иновации в областта на зелените технологии и устойчивото развитие.
Образователни институции, неправителствени организации и компании могат да създават партньорства за реализиране на проекти, фокусирани върху екологично образование, устойчиво управление и зелени умения. Преподавателите и младежите могат да участват активно в тези проекти, като разработват учебни материали, организират събития и обменят опит с международни партньори. Тези проекти са насочени към модернизиране на образователните институции и повишаване на тяхната устойчивост. Българските организации могат да кандидатстват за финансиране на проекти, които подпомагат изграждането на зелени кампуси, устойчиво управление на ресурси и разработването на учебни програми, фокусирани върху екологични теми.
Освен програма „Еразъм+“, младите хора могат да се възползват и от програмата „Европейски корпус за солидарност“, която предлага възможности за младежи да участват в доброволчески проекти, свързани със зелени инициативи. Младежите на възраст между 18 и 30 години могат да участват в доброволчески проекти в чужбина, които са насочени към опазване на околната среда, устойчиво развитие и екологично образование.
Как програмите на ЦРЧР насърчават кариерното развитие в зелени индустрии и професии?
Програмите, които се администрират от Център за развитие на човешките ресурси активно насърчават кариерното развитие в зелени индустрии и професии чрез предоставяне на възможности за обучение, обмен и професионално развитие. Чрез програма „Еразъм+“ студенти и преподаватели могат да участват в мобилности и стратегически партньорства, които фокусират върху екологичното образование и устойчивото управление. Това включва обучение в нови зелени умения и технологии, които са от съществено значение за бъдещето на пазара на труда. Освен това, програма „Европейски корпус за солидарност“ предоставя възможности за младежи да участват в доброволчески проекти, свързани с екологични инициативи и устойчиво развитие. Тези проекти позволяват на младите хора да придобият практически опит и да развият умения, които са високо ценени в зелените индустрии.
Чрез проектите, които одобряваме за финансиране по двете програми, ЦРЧР също така подкрепя развитието на учебни програми и образователни материали, които акцентират върху устойчивото развитие и зелените технологии, като по този начин подготвя бъдещите професионалисти за кариера в екологичния сектор. В тази връзка можем смело да кажем, че чрез тези програми ЦРЧР играе ключова роля в подготовката и насърчаването на новото поколение професионалисти в зелени индустрии и професии, допринасяйки за устойчивото развитие на обществото.
Какви са основните предизвикателства, които виждате пред интеграцията на зелени практики в българските училища и университети?
Основните предизвикателства пред интеграцията на зелени практики в българските училища и университети са разнообразни и включват както системни, така и културни бариери. Един от основните проблеми е липсата на достатъчно финансиране и ресурси за внедряване на устойчиви технологии и практики. Много учебни заведения не разполагат с необходимите средства за модернизиране на инфраструктурата си, което включва инсталирането на енергийно ефективни системи, използването на възобновяеми източници на енергия и управление на отпадъците.
Друг съществен проблем е липсата на обучен персонал и специалисти, които да водят и подкрепят процеса на зелена трансформация. Учителите и преподавателите често не са достатъчно информирани или обучени в прилагането на устойчиви практики и в преподаването на зелени умения на своите ученици и студенти. Това изисква целенасочени усилия за повишаване на квалификацията и осигуряване на подходящи обучителни програми.
Културните бариери също играят важна роля. Въпреки че съзнанието за необходимостта от устойчиво развитие нараства, все още съществуват стереотипи и съпротива срещу промените в утвърдените практики и начин на живот. Това може да бъде преодоляно чрез образователни кампании и инициативи, които да повишат екологичната култура и осведоменост както сред учениците и студентите, така и сред техните родители и общности.
Накрая, липсата на интегриран подход и координация между различните институции и заинтересовани страни също затруднява процеса. Ефективната интеграция на зелени практики изисква сътрудничество между образователни институции, държавни органи, неправителствени организации и бизнеса. Само чрез съвместни усилия и координирани действия могат да се постигнат устойчиви и дългосрочни резултати в зеления преход на българските училища и университети.
Как иновациите и технологиите могат да подготвят младите хора за екологично осъзнато бъдеще?
Иновациите и технологиите играят ключова роля в подготовката на младите хора за екологично осъзнато бъдеще, като предлагат нови начини за обучение, работа и взаимодействие със света около нас. Те предоставят разнообразни инструменти и ресурси, които могат да подобрят разбирането и ангажимента на младите хора към устойчивото развитие.
Цифровите технологии и онлайн платформите предоставят безпрецедентен достъп до информация и обучение. Чрез онлайн курсове, виртуални лаборатории и интерактивни приложения, учениците и студентите могат да се запознаят с най-новите научни открития и практики в областта на екологията и устойчивото развитие. Тези ресурси не само обогатяват учебния процес, но и го правят по-достъпен и ангажиращ.
Иновациите в образованието, като STEM, подготвят младите хора с критични умения за решаване на проблеми, аналитично мислене и техническа компетентност. Чрез проекти и практически задачи, свързани с екологични предизвикателства, те могат да приложат тези умения на практика, разработвайки устойчиви решения и технологии.
Използването на възобновяеми източници на енергия и енергийно ефективни технологии в училищата и университетите служи като жив пример за устойчиви практики. Инсталирането на соларни панели, системи за управление на отпадъците и зелени покриви не само намалява екологичния отпечатък на тези институции, но и демонстрира на младите хора реалните ползи от екологичните технологии.
Иновациите в области IoT и AI могат да оптимизират управлението на ресурси и да подобрят устойчивостта на градовете и общностите. Младите хора, които се обучават и работят с тези технологии, ще бъдат подготвени да прилагат интелигентни решения за енергийна ефективност, управление на водите и транспорта в бъдещите си кариери.
Социалните медии и комуникационните технологии също играят важна роля в повишаването на екологичната осведоменост и мобилизиране на младите хора. Чрез кампании, онлайн общности и виртуални събития, те могат да споделят идеи, да си сътрудничат и да се вдъхновяват взаимно за действия в полза на околната среда.
Какви цели си поставя ЦРЧР за 2025 г. и кои са по-интересните проекти, които ще бъдат акцент?
Центърът за развитие на човешките ресурси си поставя амбициозни цели за 2025 г., насочени към иновации, устойчиво развитие и повишаване на качеството на образованието и младежките дейности. Основните приоритети, които ще бъдат наш акцент през следващата година са: Интеграцията на цифрови технологии в образованието и обучението. Целите, които ще преследваме в тази област са насочени към: Повишаването на дигиталната грамотност сред ученици, студенти и преподаватели и интеграция на съвременни технологии като изкуствен интелект (AI) и киберсигурност в учебните програми. Планирали сме в първото полугодие на 2025 година да организираме Конференция за дигитализация, AI и киберсигурност в образованието и обучението. Надяваме се това събитие да събере експерти от различни сектори, които да представят нови тенденции и практики в областта на цифровите технологии в образованието и обучението. Идеята ни е Конференцията да включва работилници, панели и демонстрации на иновативни технологични решения.
Устойчиво развитие и зелена трансформация. И през 2025 година ще продължаваме да насърчаваме екологичното съзнание и устойчивите практики сред младежите и образователните институции и разширяването на обхвата на зелени инициативи в рамките на програмите “Еразъм+” и “Европейски корпус за солидарност”.
Младежко включване и активна гражданска позиция. В тази област целите ни ще са насочени към повишаване на активното гражданско участие сред младежите и подкрепа за младежки инициативи и проекти, насочени към социални иновации и предприемачество. През 2025 година, планираме да отганизираме Конференция за младежко включване. Това събитие ще бъде платформа за младежки организации и активни младежи, които да представят своите проекти и инициативи. Планираме Конференцията да включва дискусии и работилници по теми като социално предприемачество, младежко участие и иновации.
Включване в инициативата “Europe Goes Local”. Целта ни в рамките на тази инициатива ще са свързани с осъществяването на подкрепа на местни власти и младежки организации за прилагане на европейски политики и стратегии на местно ниво и укрепването на сътрудничество между местни власти, младежки организации и други заинтересовани страни за реализиране на проекти в областта на младежкото включване и социалното въздействие. Планираме през 2025 година на реализираме няколко обучения за местни лидери и младежки активисти, които ще работят за адаптиране на европейския опит и политиките на местно ниво. За успешното осъществяване на тази инициатива ще търсим партньорства с общини и младежки центрове в страната.
Друг наш приоритет ще е насочен към разработването на изследвания и анализи за напредък в образованието, обучението и младежките политики, чрез REI – (Research and Evaluation Insights). През 2025 година ЦРЧР ще представим няколко изследвания за оценка на въздействието на програмите “Еразъм+” и “Европейски корпус за солидарност” върху развитието на човешките ресурси, мобилността и социалната интеграция.
И не на последно място ще продължаваме активно да изпълняваме ангажиментите си като Национална агенция по програмите “Еразъм+” и “Европейски корпус за солидарност”, като се стремим да подкрепим множество качествени проекти през 2025 година. Нашата цел е тези проекти да отговарят на приоритетите на програмите и Европейската комисия, да работят в подкрепа на иновациите в образованието и младежките политики и да допринасят за социалната и икономическата устойчивост на България и Европа.