Противопоставянето на дясноцентристката ЕНП срещу Зелената сделка набра скорост през 2024 г., често в сътрудничество с твърдата десница, като през 2025 г. се очаква допълнителен натиск за отстъпки в полза на бизнеса, прогнозира Euractiv. Недоволството на ЕНП от Зелената сделка на ЕС нараства от края на 2022 г., когато кризата с всекидневните разходи за живот накара дясноцентристките политици да поставят под въпрос фокуса на тогавашната Европейска комисия върху опазването на околната среда.
Категоричната опозиция на дясноцентристката група избухна в публичното пространство през дългото горещо лято на 2023 г., когато евродепутатите проведоха окончателно гласуване на спорния Закон за възстановяване на природата. На пленарна сесия депутатите от ЕНП се опитаха да отхвърлят вече смекченото законодателство. И докато други групи и индивидуални евродепутати от ЕНП осуетиха усилията им, бойните линии бяха ясно начертани. Размириците в дясноцентристката формация продължиха да нарастват, подхранвани от големи фермерски протести и кампанията, водеща до изборите за Европейски парламент през юни.
Речта за преизбирането на Урсула фон дер Лайен пред новоизбраните членове на ЕП на сесията на Парламента през юли 2024 г. беше ключов момент. Председателят на Комисията (също от формацията на ЕНП) поясни, че новата власт ще опрости съществуващите правила, за да постигне нов баланс между опазването на околната среда и краткосрочния икономически растеж. Това би означавало по-малък акцент върху биоразнообразието и повече инвестиции в декарбонизирани технологии, които биха могли да помогнат на европейската индустрия да се конкурира. Или на брюкселски жаргон новата Комисия ще бъде по-малко „зелена“ и повече „чиста“. Оттогава много членове на ЕНП показаха по няколко ключови въпроса за околната среда, че техният ентусиазъм за тази нова посока надхвърля този на самата Фон дер Лайен.
Автомобили
ЕНП също настоява силно за облекчаване на правилата за CO2 за затруднените производители на автомобили в Европа през 2024 г. По време и след предизборната кампания за ЕС групата настоя за повече гъвкавост по отношение на фактическата забрана на двигателите с вътрешно горене до 2035 г. През декември германският евродепутат Йенс Гизеке представи документа на своята група пред Комисията, призовавайки я да коригира забраната.
Неотдавнашният фокус на ЕНП беше върху подпомагането на производителите на автомобили да избегнат потенциални глоби, ако не успеят да постигнат целите за CO2 през 2025 г. Документът на Гизеке призовава Комисията да предприеме действия по този въпрос, повтаряйки предложение, прокарано от Италия и Чехия и крайнодесни правителства и подкрепено от седем държави. ЕНП и национални държавни политици продължават да оказват натиск върху Фон дер Лайен по този въпрос, включително на заседанието на Европейския съвет в края на декември.
Председателят на Еврокомисията своевременно обяви провеждането на стратегически диалог за бъдещето на автомобилната индустрия в Европа, който ще започне през януари между Европейската комисия, автомобилните компании, профсъюзите и доставчиците на инфраструктура.
Гори, вълци и мечки
Екологичният скептицизъм на ЕНП не спря до Закона за обезлесяването. След като Комисията предложи едногодишно отлагане на прилагането му, дясноцентристката група се опита да смекчи допълнително законодателството, като първоначално предложи двегодишно отлагане и настоя за опростяване на изискванията за някои страни. Въпреки че ЕНП успя да накара някои от позициите си да бъдат приети от Европейския парламент, Съветът отказа да се ангажира, въпреки че първоначалното предложение на Комисията за едногодишно забавяне беше прието, докато същността на закона остана непокътната.
През 2024 г. Комисията на Фон дер Лайен направи още един обратен завой в политиката и предложи понижаване на защитения статус на вълците. Ходът отново дойде преди европейските избори. Фон дер Лайен търсеше повече подкрепа от избирателите в селските райони, които силно вярват в чувствителния въпрос за споделянето на жизнено пространство с вълци. Фон дер Лайен успя да намали защитата на вълците през декември, но отпорът срещу дивата природа може да не свърши дотук. Сега ЕНП се стреми да намали статута на защита на мечките.
Ценообразуване на въглеродните емисии в домакинствата
ETS – въглеродният пазар на ЕС за промишлеността и енергийния сектор, отдавна се радва на широка подкрепа като благоприятно средство за осъществяване на действия в областта на климата. Въпреки това неотдавнашното предизвикателство за разходите за живот в Европа накара някои вдясно от центъра да се замислят. Техните опасения са насочени към ETS 2, който обхваща горива за отопление, дизелово гориво и бензин. Влизайки в сила през 2027 г., това ще бъде първият път, когато европейските граждани ще бъдат пряко засегнати от схемата за търговия с емисии.
Коалиция от дясноцентристки и твърдодесни правителства наскоро сформира съюз, за да се противопостави на ETS 2, който обхваща горива за отопление, дизел и бензин. В края на 2024 г. ръководена от Чехия група публикува своя манифест – едногодишно отлагане за горивата за отопление, по-дълго за дизела и бензина и политически контролирана цена на CO2. ЕНП обаче не е съгласна с тази позиция. Евродепутатът Петер Лизе, който преди това договори правилата за ценообразуване на въглеродните емисии, смята, че забавянето на ETS 2 няма да реши проблемите.
Какво ни очаква през 2025 г.?
Усилията на ЕНП да промени Брюксел от „зелен“ на „чист“ ще продължат и през 2025 г. Групата даде да се разбере, че спирането на прилагането на правилата за отчитане на устойчивостта е приоритет за следващия мандат. Двете основни цели са основните закони на ЕС за устойчивост – Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост и Директивата за надлежна проверка. Предстоящото предложение на Комисията ще преразгледа правилата и зелената таксономия на ЕС за устойчиво финансиране.
Също така предстои дебат за целта на ЕС за климата до 2040 г. Комисията отдавна предлага 90% намаление на емисиите, но истинският тест ще дойде, когато бъде предложено официално законодателство. И накрая, ЕНП може да настоява за повече гъвкавост при ценообразуването на въглеродните емисии за експортните индустрии. ЕНП вече призова за повече безплатни въглеродни емисии за производителите на стомана в Европа, посочвайки силната международна конкуренция. Ако бъде приложен, този ход ще намали натиска върху тези компании да се декарбонизират. Тъй като схемата за търговия с въглеродни емисии на ЕС трябва да бъде подложена на цялостен преглед през 2026 г., вниманието на ЕНП вероятно ще остане фокусирано върху програмата за 2025 г.