Новата схема на ЕС за ценообразуване на въглеродни емисии за пътни и отоплителни горива (ETS2) – която трябва да бъде въведена в целия блок през 2027 г. – може да доведе до по-високи скокове на цените, отколкото първоначално се смяташе, казаха ключови законодатели пред Euractiv.
От 2027 г. ЕС ще започне да ценообразува емисиите на CO2 от сгради и автомобилен транспорт с нова схема за определяне на стойността на въглеродните емисии, известна като Система за търговия с емисии 2 (ETS2).
Когато системата беше договорена през 2023 г., законодателите на ЕС обещаха, че цените ще останат под 45 евро за тон CO2, което означава допълнителна цена от около 10 цента на литър дизел или бензин.
Петер Лизе (ЕНП), който беше главният преговарящ на Европейския парламент по досието, заяви, че е вече е по-песимистично настроен, че лимитът от €45 може да бъде запазен.
„Тъй като ETS2 е пазарно базиран, ако Европа е по-малко успешна при постепенното премахване на зависимостта си от енергийни източници с интензивно използване на CO2, търсенето на сертификати за емисии на CO2 ще нарасне и съответно цената на въглерода ще скочи. Наша обща задача е да избегнем този сценарий“, обяснява Лизе.
Емисиите от сгради, причинени най-вече от отоплителните системи, и пътния транспорт, причинени предимно от автомобили и камиони, в момента намаляват по-бавно от прогнозите на Европейската комисия.
Междувременно допълнителни закони за намаляване на емисиите в тези сектори – като директивата на ЕС за сградите или германски закон за забрана на нови газови и нафтови котли (закон за отопление) – бяха значително смекчени или ще влязат в сила едва на по-късен етап, като фактическото премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г.
Това развитие може да доведе до по-голямо търсене на квоти за емисии през 2027 г. и следователно до по-висока цена на въглерода.
Регулирането на отоплението предизвика обратна реакция
Ситуацията в родната му Германия особено тревожи Лизе:
„Миналата пролет много хора все още бяха решени да инсталират неутрални по отношение на климата отоплителни системи. Дебатът относно закона за отоплението обаче предизвика неуспех“.
През 2023 г. германците инсталираха 790 000 нови газови котли – повече от която и да е от предходните 20 години. Мнозина казват, че този скок се дължи на настъпила паника в последния час, в която собствениците на жилища се надпреварват да инсталират нови газови котли, преди да бъдат забранени от предстоящите правила.
Що се отнася до транспортните емисии, Лизе твърди, че германският министър на транспорта Фолкер Висинг „всъщност не прави нищо“. И за да се аргументира, Лизе посочва регистрирания спад в продажбите на електрически превозни средства (12,2% от всички нови превозни средства през април 2024 г., срещу 14,7% през април 2023 г.).
„Неуспехът на Германия да постигне своите климатични цели в тези два сектора означава, че натискът върху сертификатите е по-голям и цените се покачват“, според Лизе.
Ще бъде ли премината границата от 45 евро?
Други законодатели споделят опасенията, че цените ще надхвърлят 45 евро.
„45 евро не са твърда граница в сегашния дизайн, а по-скоро много мека спирачка“, заяви Тиемо Вьолкен, германски евродепутат и координатор по екологична политика на лявоцентристката група S&D.
„Настоящите проучвания предполагат, че цената може да се повиши до 200 евро на тон“, добави той, посочвайки изследване на германския мозъчен тръст Agora Energiewende.
„За да се избегнат социалните дисбаланси, са необходими повече пари във фонда за социален климат на ЕС от 87 милиарда евро, който има за цел да смекчи въздействието на новата цена на въглерода върху най-бедните“, каза още Вьолкен.
Какви са поуките?
През април миналата година Лизе каза, че има сравнително голяма вероятност цените да останат под прага от 45 евро. Колегата на Вьолкен от S&D Мохамед Чахим също отбеляза, че няма нужда вече да се предполага увеличение на цените за домакинствата.
Въпреки че по това време подобни коментари бяха направени от преговарящия на Зелените Майкъл Блос, сега той също призна, че става все по-вероятно разходите да нараснат над 45 евро. Блос добави, че подобни увеличения на цените биха застрашили успеха на схемата, тъй като в ЕС е ясно, че много висока цена не е политически осъществима в Южна Европа.
За Лизе обаче поуката от германския закон за отоплението – и реакцията, причинена от него – е фундаментално различна.
„Всъщност си мислех, че сме научили от закона за отоплението, че регулаторното законодателство не води до по-добри резултати от пазарната икономика“, каза той, като обвини Зелените, че все още вярват твърде много в нормативната регулация – и социалдемократите за „колебание“ в тяхната подкрепа за ETS2.
„Вместо това е необходима по-целенасочена подкрепа, за да се подпомогнат домакинствата с ниски доходи да преминат към неутрални по отношение на климата алтернативи. Социалните проблеми съществуват преди всичко сред тези, които печелят под средното. Разхлабването на ETS2 не решава нито един проблем. Тогава ще трябва да се предприемат други мерки за намаляване на емисиите“, каза Лизе, добавяйки, че тези действия може да са по-скъпи и да срещнат повече съпротива.