07.01.2025

Основните нефтени пристанища в света са уязвими от покачването на морското равнище

Покачващите се морски нива, предизвикани от климатичната криза, ще залеят много от най-големите петролни пристанища в света, показва нов анализ, цитиран от Гардиън. Според учените, изготвили проучването, заплахата идва с голяма доза ирония, тъй като именно изгарянето на изкопаеми горива причинява глобално затопляне. Те също така подчертават, че намаляването на емисиите чрез преминаване към възобновяема енергия ще спре глобалното затопляне и ще осигури по-надеждна енергия.

Тринадесет от пристанищата с най-голям трафик на супертанкери ще бъдат сериозно повредени само от 1 метър покачване на морското равнище, установява анализът. Две ниско разположени пристанища в Саудитска Арабия – Рас Танура и Янбу – са особено уязвими. И двете се управляват от Aramco, саудитската държавна петролна компания. 98% от износа на петрол на страната тръгва през тези пристанища. Петролните пристанища Хюстън и Галвестън в САЩ, най-големият производител на петрол в света, също са в списъка, както и пристанища в Обединените арабски емирства, Китай, Сингапур и Холандия.

Последните научни данни, публикувани от Международната криосферна климатична инициатива (ICCI), показват, че повишаването на морското равнище с 1 метър вече е неизбежно в рамките на около век и може да се случи най-рано през 2070 г., ако ледените покривки се стопят и емисиите не бъдат ограничени. Още по-катастрофално покачване от 3 метра вероятно е неизбежно през следващото хилядолетие и може да настъпи най-скоро в началото на 2100 г.

Покачването на морското равнище вече създава проблеми по целия свят. Увеличението на нивата до момента означава, че вълните вече са по-високи и е значително по-вероятно да причинят крайбрежни наводнения, докато проникването на солена вода в крайбрежната земя може да корозира основите. Рязкото намаляване на емисиите не само ще забави скоростта на покачване на морското равнище, но и ще ограничи окончателното покачване.

„Иронично е, че най-големите петролни пристанища ще бъдат сериозно повлияни от покачване от 1 метър на морското равнище. Те трябва да следят много внимателно този проблем, който сам по себе си идва от продължаващото използване на изкопаеми горива“, казва директорът на ICCI Пам Пиърсън.

Повишаването на морското равнище е най-сериозното дългосрочно въздействие на климатичната криза, което преначертава картата на света и засяга много големи градове от Ню Йорк до Шанхай. Според Пиърсън краткосрочните интереси на правителствата и корпорациите пренебрегват проблема.

„Отказът да се затворят крановете за петрол означава да се подхранва покачването на морското ниво. Ускореното топене на ледовете и разширяването на океана вече доведе до удвояване на скоростта на покачване на морското равнище през последните 30 години. Освен ако лидерите не удвоят скоростта на прехода от изкопаеми горива, ужасните въздействия от покачването на морското равнище само ще се увеличат още повече – засягайки всяка страна с брегова линия, включително онези, които продължават да възпрепятстват увеличените усилия за декарбонизация“, посочва главният научен съветник в ICCI Джеймс Къркъм.

Новият анализ се основава на проучвания от май 2024 г., като изследователите установиха, че 13 от 15 петролни пристанища с най-голям трафик на петролни танкери са уязвими от покачване на морското равнище. Карти на покачването на морското равнище от Climate Central и GoogleMaps бяха използвани, за да покажат, че увеличение с 1 метър ще повреди кейове, съоръжения за съхранение на петрол, рафинерии и друга инфраструктура.

На фокус: Саудитска Арабия

Саудитска Арабия беше обвинена в „тактика на възпрепятстване“ на поредица от скорошни глобални срещи на високо равнище, включително климатичната конференция COP29, а също и в блокиране на напредъка в преговорите по договор за пластмаси и за справяне със сушата и опустиняването. Последните преговори се проведоха в Рияд и завършиха без споразумение, като саудитците отказаха да включат каквото и да е позоваване на климата в споразумението.

Анализът добави второто саудитско пристанище, Янбу, което също е изложено на висок риск с покачване от 1 метър. Екипът използва данните за износа на петрол на Bloomberg, за да оцени обема и стойността на петрола, който се внася и изнася от пристанищата. Заедно Рас Танура и Янбу са изнесли петрол на стойност 214 милиарда долара през 2023 г.

„Този ​​анализ показва, че разчитането на изкопаеми горива в затоплящия се свят е път към катастрофа, а не към енергийна сигурност. Държавите са изправени пред избор – да се придържат към изкопаемите горива и да рискуват прекъсвания на доставките, тъй като покачващите се морски равнища ще наводняват пристанища и терминали, или да преминат към сигурни, устойчиви местни възобновяеми източници. Би могло да се положат усилия за изграждане на защита срещу наводнения. Но това е една много скъпа инвестиция, а и в крайна сметка ще се окаже загубена битка“, смята Мъри Уорти от Zero Carbon Analytics, който е част от екипа, провел проучването.