19.09.2024

Отговорният бизнес в България с обща визия за предизвикателствата пред трансформиращото управление

Разговор за бъдещето на устойчивостта на бизнеса в България и належащите предизвикателства, пред които са изправят най-високите нива на корпоративното ръководство у нас, бе основната тема на първото издание на бизнес закуската на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН на тема “Корпоративна устойчивост и трансформиращо управление”.

Гост на събитието беше Антонио Хаутле, Изпълнителен директор на Глобалния договор на ООН в Швейцария и Лихтенщайн, една от водещите Мрежи в Европа с над 350 компании – членове от над 30 индустрии. Той  представи концепцията за трансформиращо управление – основан на принципи подход, чрез който бизнесът работи по етичен, приобщаващ и прозрачен начин, и спазва дължимата отчетност. За разлика от обичайното корпоративно управление, където се следват единствено действащите регулации, трансформиращото такова се води от етично правилното, а именно интегриране на политики в полза не само на бизнеса и акционерите, но и на заинтересовани страни и обществата, в които компаниите работят.

„Водещи днес са не само печалбите, а етичното лидерство и дългосрочната устойчивост. В последните 50 години бизнесът е създал огромно богатство, но днес вече приема ролята на балансьор между екосистемите. Макар да звучи като предизвикателство, истинската бизнес възможност за конкурентно предимство е да се създават нови продукти и услуги, тъй като иновациите водят до ефикасност и ефективност“, заяви Хаутле.

Промяна на дебата

В последвалия разговор стана ясно, че запазването на пазарите и печалбите на акционерите, минава през промяна на дебата от бизнес лидерите, с ангажиране на заинтересованите страни (вкл. по веригите на доставки) и обществеността. В основата са Целите за устойчиво развитие (ЦУР), приети от правителствата и бизнеса, които касаят всеки отделен човек.

Успоредно с това, големите компании следва да работят чрез колективни действия в подкрепа на малкия и средния бизнес, който е гръбнакът на българската икономика, както и за информиране на всеки отделен човек за ползите от случващите се промени.

Според Димитър Цоцорков, председател на Българската мрежа, водещи в управлението на компаниите са отговорността и етичните ценности. Необходими са визионерство, стратегия за устойчивост и отговорно управление, чрез които ще бъде постигнат реален напредък.

Само през изграждане на вътрешен капацитет и взаимовръзки между всички заинтересовани страни, компаниите ще могат да отговорят на регулаторните изисквания, на очакванията на обществеността и да поддържат икономическа стабилност. Глобалният договор на ООН и Българската мрежа са свързващия хъб за тези знания за преминаване към трансформиращо управление.