11.12.2024

Отлагането на целите за CO2 вреди на европейската автомобилна индустрия

Представители на индустрията за електронна мобилност и екологичното движение са обединени относно трудностите, пред които ЕС трябва да се изправи, за да се конкурира в световен мащаб.

Това пишат в свой анализ в Euractiv Крис Херън, генерален секретар на AVERE, Люси Матера,  генерален секретар на ChargeUp Europe и Юлия Полисканова, старши директор на Transport & Environment.

Всички ние искаме да се гордеем през 2035 г., че сме направили прехода на електрически превозни средства в Европа успешен, независимо дали работим в индустрията или за околната среда. Но днес през 2024 г. сме на критично разклонение. Само един от двата пътя напред ще отключи декарбонизацията и растежа, които всички желаем. Този път изисква от Европейската комисия и държавите-членки да се придържат силно към рамката за емисиите на CO2 от автомобили за 2025 г. и 2035 г.

След трудно лято за европейските продажби на електрически автомобили и индустриалния растеж, изкушението е да се тръгне по обратния път. Докато китайските производители на автомобили завладяват растящия глобален пазар с висококачествени и достъпни модели електрически автомобили, гласовете, които казват, че Европа трябва да отмени договорените цели за CO2, стават все по-силни.

Но когато изоставате в състезание, забавянето само ще позволи на вашите конкуренти да увеличат преднината си, било то в батерии, софтуер или интеграция на веригите за доставки. Това е тежката истина, която европейските политици и индустрии не могат да пренебрегнат.

Друга трудна истина е, че голяма част от днешната криза е собствено производство. Петгодишните цели на ЕС за CO2 означават, че винаги се е очаквало забавяне преди влизането в сила на новите ограничения през 2025 г. Но тази ситуация се влоши от внезапното оттегляне на стимулите за закупуване на електрически автомобили от страна на Германия, което натовари Европа като цяло.

Цялата несигурност на пазара на електрически автомобили в Европа има сериозни последици в по-широката екосистема, тъй като плановете за батерии, компоненти и дори рециклиране се забавят или отменят – излагайки на риск нови работни места. Спешно трябва да внесем отново сигурност в европейския пазар, като започнем с потвърждаване на целите за CO2 за периода 2025-2035 г.

Какви промени са необходими?

Две други промени трябва да се случат, за да тръгне Европа на път. Първата е за автомобилната индустрия и вече е в ход. Знаем, че в цяла Европа има огромна вълна от потребители, готови да купят първото си електрическо превозно средство, но доскоро достъпни модели бяха трудни за намиране. Очаква се това да се промени през следващата година преди целта за 2025 г. – най-малко дузина EV модели под €25 000 ще навлязат на пазара от Renault, Skoda и Fiat.

Тези електрически превозни средства не само ще бъдат по-евтини за закупуване, но и ще спестят пари на европейците в дългосрочен план. Те са по-евтини за работа от тези с бензинови или дизелови двигатели, а тяхната свързаност към мрежата предлага потенциала да се намалят наполовина сметките за енергия на домакинствата при подходящи условия за гъвкавост.

Втората промяна е свързана с европейските политици. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен и нейният екип трябва да осигурят въздействащ автомобилен индустриален пакет, който да придружава стандартите за CO2. Европейските компании се нуждаят спешно от много по-силна платформа, за да се конкурират с Китай и друга конкуренция. Този пакет трябва да се справи с двете основни предизвикателства на Европа – конкурентоспособност и търсене.

Що се отнася до конкурентоспособността, препоръчваме значителна инвестиционна подкрепа и търговски мерки, за да се обърне динамиката на веригата на стойността на батериите и да се направи местното производство успешно.

Индустрията за зареждане също се нуждае от внимание, за да надгради 960 000 обществени точки за зареждане, които вече са инсталирани днес в Европа. Необходими са спешно по-прости и ускорени правила за разрешаване на мрежи в целия Съюз, така че зарядните устройства да могат да бъдат разгърнати много по-бързо.

Необходими са реални действия за намаляване на цените на енергията и рационализиране на регулаторната среда на ЕС, като същевременно се поддържат високи стандарти.

Европа се нуждае от нови мерки и стабилност, за да подкрепи потребителите да преминат към електричество, включително по-бърза електрификация на автопарка и целенасочени стимули като евтин частен лизинг. Нека популяризираме вече прилаганите добри практики от различни държави-членки в целия Съюз.

Всички знаем какво бъдеще през 2035 г. искаме за Европа. Пътят към постигането му трябва да е също толкова ясен. Това изисква Европа да удвои своите цели за CO2 за автомобили, подкрепени от нова вълна от достъпни превозни средства, и всички ние да обединим силите си за въздействащ автомобилен индустриален план, който връща цялата ни екосистема обратно в глобалната надпревара.