Девет от десет нови коли, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани само с батерии, показват регистрационните данни в страната, предава Euractiv. Това поставя скандинавската държава в обсега на целта ѝ към 2025 г. всички нови автомобили да са електрически.
Напълно електрическите превозни средства представляват 88,9% от продадените нови автомобили през 2024 г. спрямо 82,4% през 2023 г., показват данни на Норвежката пътна федерация (OFV). Най-продаваните марки са Tesla, следвани от Volkswagen и Toyota. Китайските електромобили представляват почти 10% от продажбите на нови автомобили.
„Норвегия ще бъде първата страна в света, която почти ще премахне автомобилите с бензинови и дизелови двигатели от пазара на нови автомобили“, казва Кристина Бу, ръководител на норвежката EV асоциация.
Стимули
Норвегия, ключов производител на петрол, санкционира бензиновите и дизеловите коли с високи данъци, като същевременно освобождава електромобилите от мита върху вноса и данъци върху добавената стойност, за да ги направи по-привлекателни. Все пак някои такси бяха въведени отново през 2023 г. Тази политика е работила, защото е била последователна във времето, поддържана от правителства с различни политически убеждения, посочват експерти.
„Много често виждаме в други страни, че някой поставя данъчни стимули или освобождавания и след това при смяна на властта те се оттеглят отново“, казва Бу.
Полезен е и фактът, че Норвегия няма лоби на производителите на автомобили.
„Ние не сме страна, произвеждаща автомобили… Така че високото данъчно облагане на колите е лесно изпълнимо“, посочва Улф Торе Хекнеби, ръководител на най-големия вносител на автомобили в Норвегия Харалд А. Мьолер.
„Наличието на стимули, вместо забраната на бензиновите и дизеловите коли, също беше от решаващо значение. Това би ядосало хората. Те не обичат да им се казва какво да правят и още повече – какво да не правят“, допълва още Бу.
Европейският съюз реши да забрани продажбите на автомобили, отделящи въглероден диоксид до 2035 г., но може да разреши продажбите на автомобили, които работят с горива, произведени от уловен CO2.
Политиките на Норвегия спомогнаха изцяло електрическите автомобили миналата година да изпреварят чисто бензиновите автомобили. Към декември 2024 г. те представляват повече от 28% от всички автомобили, карани в скандинавската страна.
„Това е големият урок – съставете широк пакет от стимули и го направете предвидим в дългосрочен план“, казва заместник-министърът на транспорта Сесили Книбе Кроглунд.
Въздействие
Със сигурност, докато почти всички нови купувачи на автомобили в Норвегия са преминали към електрически варианти, все още остават някои въздържатели.
„Основните купувачи на автомобили с двигател с вътрешно горене в Норвегия са компании за отдаване под наем, тъй като много туристи не са запознати с електромобилите“, обяснява Хекнеби.
Все пак нарастващият дял на електромобилите по норвежките пътища означава, че други сектори трябва да се адаптират. В бензиностанциите все повече бензинови помпи се заменят с бързи електрически зарядни устройства.
„През следващите три години ще имаме поне толкова станции за зареждане, колкото бензинови колонки. Само след няколко години повече от 50% от всички автомобили в Норвегия ще бъдат електрически… Трябва да увеличим нашия парк за зареждане в съответствие с това“, казва Андерс Клеве Свела, старши мениджър в Circle K, най-големият търговец на горива в Норвегия.