03.08.2024

Почти една четвърт от големите модни компании нямат план за декарбонизация

Почти една четвърт от най-големите модни компании в света, като Reebok, Tom Ford и DKNY, нямат публичен план за декарбонизация, показва нов доклад на Fashion Revolution, цитиран от Гардиън.

Модната индустрия може да бъде силно замърсяваща. В някои случаи вечни химикали са открити във водите близо до фабрики. Индустрията също така е сериозен източник на отпадъци, като бързата мода се обвинява, че насърчава свръхконсумацията.

Какво подхранва модата?

Докладът анализира и класира 250 от най-големите световни модни марки и дистрибутори – тези с оборот от 400 милиона долара или повече – въз основа на публично оповестяване на техните цели и действия в областта на климата.

Анализаторите са използвали 70 различни критерии за устойчивост, като цели за емисиите, прозрачност на веригата за доставки и дали се използва възобновяема енергия за захранване на фабрики, за да присъдят на модните вериги резултат в проценти.

Компании като DKNY, Tom Ford и Reebok получиха 0% резултат за декарбонизация в доклада, което означава, че не са изложили достатъчно как планират да премахнат емисиите от своята верига за доставки. Също така с нисък резултат са Urban Outfitters и Dolce & Gabbana с 3% резултат. Марките с най-висок резултат за устойчивост като цяло са Puma (75%), Gucci (74%) и H&M (61%).

Само четири от 250 марки, проверени от Fashion Revolution, постигат целите за намаляване на емисиите, определени за компаниите от ООН.

Докладът установява, че само 117 от 250 марки изобщо са имали цели за декарбонизация. От тях 105 марки са направили актуализации по напредъка си. 42 компании съобщават за увеличени емисии от Обхват 3 спрямо базовата си година.

Според доклада 94% от компаниите нямат публична цел за възобновяема енергия. По-малко от половината (43%) от марките са прозрачни по отношение на това откъде получават енергията си, независимо дали е от въглища, газ или възобновяеми източници.

Проблеми пред модната индустрия

Има опасения, че индустрията произвежда твърде много дрехи, голяма част от които завършват в депата за отпадъци. Докладът отбелязва още, че има проблем с отчетността в това отношение, като повечето големи модни марки (89%) не разкриват колко дрехи произвеждат всяка година.

Работниците във веригата за доставки по света често са от страни, които са в челните редици на застрашените от климатичната криза държави.

Така например Бангладеш, голям производител на текстил, е изправен пред все по-тежки наводнения, които излагат работниците на риск. Прогнозите показват, че екстремните метеорологични условия, като суша, горещи вълни и мусони, могат да костват почти 1 милион работни места в сектора.

Fashion Revolution установи, че само 3% от големите модни компании имат планирани усилия за финансова подкрепа на работниците, засегнати от климатичната криза. Авторите на доклада призовават също компаниите да се намесят и да защитят тези, на които често се плащат заплати на границата на бедността.

„Като инвестират поне 2% от приходите си в чиста, възобновяема енергия и повишаване на уменията и подкрепа на работниците, модните компании може едновременно да ограничат въздействието на климатичната криза и да намалят бедността и неравенството в рамките на техните вериги за доставки. Сривът на климата може да се избегне, защото ние имаме решението – и голямата мода със сигурност може да си го позволи“, заяви Мейв Галвин, директор по глобалната политика във Fashion Revolution.