08.01.2025

Правилата на ЕС за по-чисто корабно гориво са инфлационни

Правилата на Европейския съюз за корабното гориво, които влезнаха в сила от 1 януари като част от усилията за намаляване на емисиите, ще повишат разходите за корабоплаване, въпреки че корабните компании, които могат да работят с алтернативни горива, като биодизел и LNG, ще се възползват, предава Ройтерс.

Политиката е втората голяма регулация на ЕС, насочена към намаляване на въглеродните емисии от корабоплаването. Корабоплаването транспортира над 80% от всички търгувани стоки и причинява близо 3% от емисиите на парникови газове в глобален мащаб.

Регламентът FuelEU Maritime изисква от търговските кораби над 5000 бруто тона, опериращи в пристанищата на ЕС, да намалят емисиите от корабни горива, наричани още бункерни горива, или да плащат санкции.

Биогоривата и другите алтернативни горива за кораби са в недостиг и има конкуренция от авиацията и други сектори. Това означава, че разходите на корабните компании ще се повишат – и в крайна сметка увеличението ще бъде прехвърлено върху потребителите и бизнеса.

Новата политика следва включването на корабоплаването от страна на ЕС в неговата Система за търговия с емисии (ETS) през 2024 г., което означава, че корабите плащат за своите емисии, направени по време на пътувания, които включват пристанища на ЕС.

„Важно е да разберем, че декарбонизацията на корабоплаването ще доведе до инфлация, тъй като цените на товарите ще бъдат засегнати“, каза Кенет Тветър, ръководител на зеления преход в корабния брокер Clarksons.

Матия Ферачиато, ръководител на пазарите на въглеродни емисии в корабния посредник BRS, също каза, че тарифите ще се увеличат, тъй като корабите или ще плащат премия за по-екологични горива, или наказание за неспазване.

Санкциите на FuelEU могат да се равняват на 3% от общите разходи за превоз на танкер, превозващ около 70 000 метрични тона суров петрол или мазут между САЩ и Ротердам, показват изчисления на BRS.

Един тон корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам струва 505 евро на 3 януари, според данни от платформата за корабно гориво ZeroNorth. Междувременно смесеното с биодизел корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам струва 686 евро на тон, според платформата за бункерно разузнаване Engine.

Опции за съответствие

Съгласно регламента отговарящите на условията кораби трябва да намаляват емисиите от бункерно гориво с 2% всяка година между 2025-2029 г. от базова линия на емисиите от 91,16 грама CO2 еквивалент, докато целта за намаляване се повишава на всеки пет години до 80% през 2050 г.

„Преминаването към смесени от биогорива бункерни горива и втечнен природен газ (LNG) ще бъде сред най-популярните опции за съответствие. Доставките на биогорива са ограничени и конкуренцията ще бъде ожесточена, особено от авиацията. А авиацията, за разлика от корабоплаването, е свикнала да плаща за превъзходен рафиниран продукт“, смята Тветър.

Смесените с биодизел горива и LNG са най-лесно достъпните алтернативни корабни горива. Морската консултантска компания DNV каза, че предпочитаният вариант може да бъде система за обединяване, при която кораби, които намаляват емисиите под прага от 91,16 грама еквивалент на CO2, създават излишък, което позволява на множество кораби да спазват регламента FuelEU.

Компаниите с много кораби биха могли да осигурят излишък на съответствие на избрани кораби, най-вероятно чрез преминаване към биогорива, след което използват обединяване, за да направят целия флот съвместим. Други фирми също могат да купуват или продават квоти от други корабни компании.