20.12.2024

Правителствата подкрепят строгия контрол върху превоза на пластмасови пелети по море

Предложеното законодателство за намаляване на случайното изпускане на гранули от микропластмаса в околната среда трябва да бъде разширено, за да обхване и корабоплаването. За това се съгласиха с огромно мнозинство правителствата на държавите-членки от ЕС. Очаква се обаче сериозен сблъсък с Европейския парламент и Европейската комисия, пише Евронюз.

Министрите на околната среда постигнаха съвместна преговорна позиция по предложението, предназначено да помогне за постигане на целта на ЕС за намаляване на общото замърсяване с пластмасови микрочастици с 30% преди края на 2030 г., определена от Европейската комисия през октомври 2023 г.

По-малко от три месеца по-късно огромни обеми пластмасови пелети – произведени от нефтохимически компании и суровина за производството на пластмасови изделия – започнаха да се изхвърлят на плажовете в испанския регион Галисия, след като кораб загуби половин дузина контейнери зад борда при лошо време. Затова и не е изненадващо, че Испания подкрепи включването на корабоплаването в обхвата на новия регламент.

„Това е въпрос от най-голяма важност и ще изпрати важен сигнал до международните партньори на Испания в Международната морска организация (б.р. – ММО е органът на ООН, управляващ глобалното корабоплаване)“, заяви министърът на екологията на страната Сара Аагесен.

Правителствата се съгласиха, че сериозни или многократни нарушения на новите правила за безопасен транспорт и докладване, когато здравето или околната среда са застрашени, трябва да доведат до глоби от най-малко 3% от оборота на компания в ЕС, като правителствата си запазват прерогативите да започват наказателни производства.

Несъгласие от морските нации

Не всички правителства обаче бяха доволни от разширяването на правилата към международното корабоплаване. Морската нация Гърция се надява на промяна на подхода по време на последващите разговори с членовете на ЕП и Комисията относно окончателната форма на текста. Атина излезе с изявление, одобрено от Кипър и Малта, за включване в официалния протокол. Министрите на трите страни посочиха по време на дебата в Брюксел, че не е правена оценка на въздействието.

„Това противоречи на основните принципи на пропорционалност“, смятат тези страни, като се аргументират, че тази позиция е подкрепена от европейската съдебна практика. Те твърдят още, че ЕС трябва да се стреми към глобално споразумение в рамките на ММО, вместо да се опитва да повлияе на текущите преговори, като действа едностранно. Латвия изложи подобен аргумент в отделно изявление, изразявайки собствените си опасения.

Други източници на замърсяване

Няколко министри приветстваха включването на клауза за преразглеждане, призоваваща изпълнителната власт на ЕС да прецени дали други основни източници на непреднамерено замърсяване с микропластмаса – по-специално гуми и бои – са били разгледани в достатъчна степен в съществуващото законодателство на ЕС.

Преднамереното използване на пластмасови частици в продукти, вариращи от козметика и паста за зъби до изкуствени спортни терени, е разгледано в отделен регламент, също предназначен да допринесе за общата цел за намаляване с 30%.

Постигнатото междуправителствено споразумение – при което министърът на околната среда на Унгария Анико Райс беше широко похвалена за посредничеството на сделката – дойде въпреки широката антипатия, насочена към Будапеща по време на шестмесечното председателство на Съвета на ЕС.

„Унгарското председателство иска да предаде солидна позиция на съвета на нашите полски колеги, за да положим основата за преговори с Европейския парламент“, заяви Райс.

Комисията остава против

Европейският парламент вече се съгласи, че законът трябва да обхване и корабоплаването, но Европейската комисия, която технически не е законодателен орган, остава решена да се опита да отмени решението в тристранни преговори, които ще започнат под ръководството на полското председателство следващата година.

„Морският транспорт е международен по природа, така че всяко решение трябва да бъде проектирано по начин, който да не застрашава конкурентоспособността на европейската индустрия“, заяви комисарят по околната среда Джесика Розуол пред министрите в началото на дебата.

Трудно е да се оцени мащабът на загубите на пелети в Европа, но Комисията изчислява, че цифрата е била някъде между 52 и 184 хиляди тона само през 2019 г. – огромен обем, като се има предвид, че локализираният разлив от едва 26 тона беше достатъчен за Испания да обяви миналата година извънредна екологична ситуация.